hoe werden vroeger grote kerkorgels van voldoende geperste lucht voorzien?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Techniek

Het beste antwoord

Met blaasbalgen inderdaad, die met de voeten werden aangedreven door zgn calcanten, ofwel orgeltrappers. Bij de echt grote orgels had je zelfs een calcantenkamer, waar ze met meerderen konden werken, en evt. elkaar konden aflossen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Met behulp van grote blaasbalgen, die door één of meer personen werden bediend. Dat was een zware klus.