stopcontact spanning is 246 zeer regelmatig moet ik lampen vervangen volgens de storingsdienst mag de spanning oplopen tot 253 wat moet ik doen ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Techniek

Antwoorden (3)

Ik zou om te beginnen is bij je netbeheerder aan de bel gaan trekken. Overigens kan ik me nauwelijks voorstellen dat zo'n spanningsverhoging zo desastreus uitpakt. Gloeilampen gaan wat minder lang mee, maar ik heb mijn twijfels of dat ook geldt voor spaarlampen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je een driefasenaansluiting hebt dan kan een losse nuldraad de oorzaak zijn van een spanningsverhoging op de fase. Vaak zie je een spanningsverhoging als er in de netten buitenshuis (10kv) zelfopwekkers stroom terugleveren in de netten. Bijvoorbeeld tuinders. Dez kunnen het spanningsnivo behoorlijk beinvloeden. Neem contact op met de netbeheerder. Deze kan altijd een schrijvende meter plaatsen. Maar controleer eerst maar eens of er een losse nul is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je je zorgen maakt over de levensduur van je lampen kun je beter altijd met een dimmer je lamp langzaam laten aangloeien.
De grote vijand van de gloeilamp is niet zozeer de spanning, maar de aanloopstroom.
Bij het inschakelen van de gloeilamp is de weerstand van de lamp heel klein, en kan de stroom tot 12 keer de nominale waarde bedragen.
Reddie