Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

stopcontact spanning is 246 zeer regelmatig moet ik lampen vervangen volgens de storingsdienst mag de spanning oplopen tot 253 wat moet ik doen ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Techniek
740

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (3)

Ik zou om te beginnen is bij je netbeheerder aan de bel gaan trekken. Overigens kan ik me nauwelijks voorstellen dat zo'n spanningsverhoging zo desastreus uitpakt. Gloeilampen gaan wat minder lang mee, maar ik heb mijn twijfels of dat ook geldt voor spaarlampen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je een driefasenaansluiting hebt dan kan een losse nuldraad de oorzaak zijn van een spanningsverhoging op de fase. Vaak zie je een spanningsverhoging als er in de netten buitenshuis (10kv) zelfopwekkers stroom terugleveren in de netten. Bijvoorbeeld tuinders. Dez kunnen het spanningsnivo behoorlijk beinvloeden. Neem contact op met de netbeheerder. Deze kan altijd een schrijvende meter plaatsen. Maar controleer eerst maar eens of er een losse nul is.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je je zorgen maakt over de levensduur van je lampen kun je beter altijd met een dimmer je lamp langzaam laten aangloeien.
De grote vijand van de gloeilamp is niet zozeer de spanning, maar de aanloopstroom.
Bij het inschakelen van de gloeilamp is de weerstand van de lamp heel klein, en kan de stroom tot 12 keer de nominale waarde bedragen.
(Lees meer...)
Reddie
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding