Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Blijven magneten plakken op metalen strips met gewone verf?

Ik heb een paar metalen "strips" voor magneten. Die zijn niet zo mooi meer, dus ik zou ze graag willen overspuiten met gewone verf. Blijven de strips dan magnetisch, of moet ik echt (duurdere) magneetverf gebruiken?

8 maanden geleden
in: Techniek
923
TurfGraver
8 maanden geleden
Met verf er op zal de afstand tussen magneet en strip alleen groter worden.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
8 maanden geleden
"Magneetverf" is niet "verf om op magneten te smeren" maar "verf waar je magneten op kan plakken." Ik denk zelfs dat magneetverf op magneten een puinhoop gaat worden omdat het ijzervijlsel (in de dan nog vloeibare verf) op hoopjes gaat zitten. Om een magneet te verven gebruik je gewone metaalverf.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Als de strips al van metaal zijn, kun je die met gewone verf overschilderen of spuiten. Wel eerst goed ontvetten, licht schuren en een metaalprimer gebruiken, of 2-in-1 verf die geschikt is voor metaal. Door het gebruik van de magneten zal de verf sneller slijten dan bij een geschilderd voorwerp dat je 'normaal' gebruikt, dus een goede hechting en krasbestendigheid van de verf zijn belangrijk.

Magneetverf is verf waar metaaldeeltjes aan zijn toegevoegd. Dat kun je gebruiken om een wand of voorwerp dat zelf niet van metaal is, geschikt te maken om magneten op te plakken. Die verf is dus niet zelf magnetisch, maar bevat veel ijzerdeeltjes waar de losse magneten op blijven zitten. Die verf kun je gebruiken op hout, kunststof, gipsplaat, beton, stenen muren etc.
(Lees meer...)
8 maanden geleden
HannekeJanssen
8 maanden geleden
Ha, dank je wel, ik ga het zo proberen!

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding