Wat gebeurd er als een radio met stekker in het stopcontact in het zwembad valt?

Ik zag een keer op een film dat dat gebeurde en dat de hele zwembad onder stroom zat. Water en stroom gaan toch niet samen neem ik aan

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Techniek
1.7K

Antwoorden (2)

De stroom zal zich een weg zoeken van de radio door het water, naar een aard punt. Als jij er toevallig tussen zwemt, heb je grote kan om ge eletrocuteerd te worden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het bad en de föhn is een sprekend voorbeeld hé?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je hebt een kans geelectrocuteerd te worden maar als het goed is slaan meteen de stoppen er af dus zal je er weinig van voelen. let op als het goed is!!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je kunt niet iets zoals ertussen zwemmen, jouw lichaam heeft sowieso een grotere weerstand dan het omringende water... kooi van faraday hè?
De 220v aansluitingen van de radio zitten naast elkaar op de radio gesoldeerd, dus de kortste weg is daar naar de nul, in een kunststof zwembad met een kunststof afvoer ben je helemaal geïsoleerd(zoals een vogel op een hoogspannings kabel zit) dus niks aan het handje dunkt mij...

ik durf het experiment niet zelf uit te voeren maar ben vrijwel zeker dan mij niks overkomt in bad(zal wel een knal geven), en dat de groepszekering gewoon doorslaat....