Bestaat er een mechanisme dat alleen werkt met weerkaatsing van zonlicht?

Ik schrijf een fictieboek over een archeoloog die een grafkamer ontdekt. Mijn idee was dat daar een mechanisme in zit dat alleen met zonlicht of de weerkaatsing van zonlicht open gaat. Bestaat zoiets of klinkt het realistisch genoeg als verzonnen mechanisme?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Techniek

Antwoorden (1)

Ja, dat kan. Met zonlicht kun je bepaalde processen in werking stellen.

Je kunt denken aan zonlicht dat via een holle spiegel wordt geconcentreerd op bijvoorbeeld een touw van een ophangmechanisme. Het geconcentreerde zonlicht brandt het touw door, waarna via een gewicht een bepaald mechaniek in werking wordt gesteld.

Je moet dan wel een touw kiezen van een materiaal dat enkele eeuwen goed blijft, en dus niet van pure ouderdom spontaan zal breken.

Het bovenstaande lijkt mij het meest voor de hand liggende, en dus het meest aannemelijke, scenario. Een alternatief is dat je niet iets doorbrandt, maar dat je iets laat smelten. Hars of was komen in aanmerking. Als het materiaal iets ondersteunde, zal die ondersteuning na het smelten wegvallen. Als het materiaal iets bij elkaar hield, zal datgene wat bijeen werd gehouden daarna losraken. Als je wat meer fantasie hebt kun je het gesmolten materiaal ergens heen laten stromen of druppelen om iets in werking te stellen.

Een minder aannemelijk alternatief is dat je een vloeistof aan de kook brengt met de hitte van het geconcentreerde zonlicht. De damp kan dan bijvoorbeeld richting een schoepenrad blazen, waardoor dat gaat draaien. Probleem hierbij is dat je aannemelijk zult moeten maken dat die vloeistof in al die eeuwen niet spontaan is verdampt.

Cryofiel