ik heb een buitenkabel met de kleuren, bruin zwart en blauw, hoe sluit ik hier een stopcontact op aan?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Techniek
12.6K

Antwoorden (4)

De bruine kabel moet aan de plus dus de stroom, de blauwe kabel is de min dus de terugvoer en de blauwe kabel is de massa dus de randaarde.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ronron1212
10 jaar geleden
en zwart?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Blauw mag NOOIT als randaarding gebruikt worden.
De bruine draad is de live kabel, ofwel hierop staat spanning, de blauwe is de zgn. min of retour draad en de zwarte is een schakeldraad. Deze kabel kan niet worden gebruikt omdat je buiten altijd met geaarde contactdozen werkt. Deze kabel heeft echter geen geel/groene aarddraad en is dus niet veilig te gebruiken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Plus!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Min
Als het een buitenkabel is , zit er tussen de buitenmantel en binnenmantel een stalen bescherming hier loopt ook een draad langs de litze, deze gebruik je als aarddraad verder gebruik je de bruine draad(fase) en de blauwe draad(nul) om je stopcontact aan te sluiten. De zwarte draad doe je niets mee.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Overzichtelijk:
Bruin = fase
Blauw = nul
Zwart = schakeldraad
Metalen mantel = aarde

Leg je het bijvoorbeeld van je woning naar een tuinhuisje, dan kun je de zwarte draad gebruiken om de verlichting bij het tuinhuisje vanaf de woning in te schakelen.
Wellicht bedoel je met "buitenkabel" geen grondkabel, maar gewoon de grijze installatiekabel XMVK. Deze heeft niet altijd een metalen mantel. In jouw geval ontbreekt dan de aardedraad. Het is verstandig deze alleen te gebruiken bij installaties met een aardlekschakelaar. Deze kan prima toegepast in werkplaatsen waar dubbel geïsoleerde gereedschappen worden gebruikt. Gebruik dan geen wandcontactdozen met randaarde, omdat dat een verkeerde informatie geeft.