Kan je een dimmer gebruiken op een warmtekabel?

Ik wil een terrarium maken en hier moet een dag- en nachttemperatuur in komen.
Ik wil dit doen door een warmtekabel aan te sluiten op een dimmer.
Kan dit gewoon?
Ik had deze dimmer op het oog....
https://www.conrad.nl/nl/gao-0784-dimadapter-met-schuifregelaar-zwart-614500.html

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Techniek
1.3K
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Waarom een dimmer ? Voor dit soort situaties zijn toch thermostaten uitgevonden !

Antwoorden (2)

Deze dimmer kan gebruikt worden als het vermogen van de verwarmingskabel NIET HOGER is dan 500 Watt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
het vermogen is slechts 30 watt..
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dan kan het zeker: de dimmer kan gebruikt worden met een toestel dat 20 tot 500 watt opneemt.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Er zijn meer redenen dan strikt het vermogen waarom een dimmer wel of niet werkt. Zo kun je b.v. een TL-lamp niet dimmen met een standaard dimmer. In dit geval heb je echter gelijk. (dus plus !) Maar waarom een dimmer ? Voor dit soort dingen zijn toch thermostaten uitgevonden ?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Inderdaad is een thermostaat veel beter, je hoeft dan namelijk geen rekening te houden met de omgevingstemperatuur.
In de winter is het in de meeste kamers veel kouder dan in de zomer, en dat heeft invloed op de temperatuur in het terrarium. En hoe kom je aan die 30 watt, op verwarmingskabel staat meestal het vermogen per voet en/of per meter vermeld.
Dus weet je zeker dat het 30 watt is. Ik vraag me af of het wel zal werken, de dimmer zal ongetwijfeld goedkoper zijn dan een thermostaat, maar als geld een issue is zou ik helemaal niet aan een terrarium beginnen.
Deze dimmer kan de belasting van de verwarmingskabel hebben.
Maar ik zou verder zoeken naar een oplossing met een thermsotaat.
Die schakelt de stroom naar die kabel regelmatig aan en uit, zodanig dat het terrarium op de gewenste temperatuur blijft.
Maar daarvoor heb je dus of een thermostaat nodig met een sensor op afstand
Of je legt de thermostaat in zijn geheel in het terrarium, als dat niet te vochtig is.