Is er een formule voor het berekenen van de effectieve doorsnede van een geleider als functie van de frequentie?

Bij hoge frequenties heeft de signaaloverdracht hoofdzakelijk plaats aan de oppervlakte van de geleider (daar kwam ik achter toen eens een luidsprekerbox aan sloot met 4 meter simpel tweelingsnoer). Ik vraag mij af hoe de relatie is tussen de frequentie en de effectieve doorsnede van de geleider.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Techniek
1.2K

Antwoorden (2)

Die is er niet. De soortelijke weerstand van een materiaal is afhankelijke van de lengte en de doorsnede (oppervlakte va n de geleider) maar staat volkomen los van de frequentie.

Dit is ook wel logisch want wisselspanning heeft een vaste frequentie en de fequentie van elektronen is volkomen irrelvant (als een elektron al een fequentie heeft, wat ik nu nietzo snel weet) omdat de stroom de verplaatsing van elektronen door de draad is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De frequenties waar je over spreekt zijn geluidsfrequenties.
De voortplantingssnelheid in een koperdraad is bijna de lichtsnelheid.
Dat betekent dat begin en eindpunt van de koperdraad dezelfde spanning hebben, en dat jouw opmerking over de buitenkant van de draad totaal niet van toepassing is.
Reddie
9 jaar geleden
Cryofiel
9 jaar geleden
De voortplantingssnelheid van elektriciteit (spanning) in een koperdraad is ongeveer 2/3 van de lichtsnelheid.
Cryofiel
9 jaar geleden
Maar dat is nog altijd zo enorm snel dat jouw antwoord nog geheel geldig is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De voortplantingssnelheid van elektronen door een geleider is orde grote centimeters per seconde
Cryofiel
9 jaar geleden
Klopt, maar het veld (de spanning) gaat met ongeveer 200 duizend km/s.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het gaat niet om de snelheid van de signaaloverdracht maar om het z.g. skineffect. Dit houdt in dat signalen met een hoge frequentie zich hoofdzakelijk langs de oppervlakte van de geleider verplaatsen.
Cryofiel
9 jaar geleden
Dat klopt. Maar dan heb je het over gigahertz. Over luidsprekerkabels lopen signalen met een frequentie die ongeveer een miljoen maal lager is. Bij zulke lage frequenties (maximaal zo'n 20 kHz) speelt het skineffect geen rol.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Op audiolab.nl/kabel.htm vond ik een artikel dat aangeeft dat er wel een merkbaar vers hil kan zijn. Ik denk dat vooral zaagtand (koper en strijk) met zijn hogere harmonischen vervormd wordt. Hierdoor klinkt het geluid dof.