Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Zou het mogelijk zijn dat Nederland ook elektriciteit ging opwekken met poep, zoals ze dat op Madagaskar doen?

Ik heb er wel eens vaker van gehoord, maar nou zie ik het weer eens in de National Geographic Junior staan: het feit dat er in de toiletten op Madagaskar geen water zit, maar wormen! Die zetten de ontlasting weer om in compost en biogas.
Dat lijkt me een stuk milieuvriendelijker, toch? Zou dat in Nederland (en in de rest van Europa), ook mogelijk zijn, om zo water te besparen en milieuvriendelijker te zijn? Of is dat te duur of iets dergelijks? (Sorry voor de vieze vraag trouwens)! ;)

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Techniek
744

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Dit zou inderdaad goed mogelijk kunnen zijn alleen zou het hier op een andere manier gaan namelijk:
In plaats van menselijke ontlasting zou er in nederland hoogstwaarschijnlijk gebruikt worden gemaakt van dierlijke ontlasting, en zal het op veel grotere schaal moeten gebeuren. Het biogas zal moeten worden opgevangen en verstookt om zo water tot stoom te vormen. Deze stoom komt langs een schoepenrad die weer aangesloten zit op een dynamo en deze wekt weer energie op.

Ik hoop zo je vraag voldoende te hebben beantwoord

Toegevoegd na 1 minuut:
Zo wordt er dus geen toiletwater bespaart en dit zou inderdaad behoorlijk duur zijn.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Sterker nog, het is niet alleen mogelijk, het gebeurt hier en daar al.
Beter gezegd, er zijn diverse boerenbedrijven met een biogasinstallatie.; dat gas wordt gebruikt om te koken en verwarmen. Voor die boeren is het interessant omdat ze vaak geen aansluiting hebben op het aardgasnet. Op de totale energieproductie in Nederland is het peanuts.
(Lees meer...)
9 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding