Hoeveel procent aardolie zit er in benzine en diesel verwerkt?

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Techniek
1.7K
Utrecht
8 jaar geleden
Je vraag is wat onduidelijk gesteld. Wat wil je precies weten?
Zowel benzine als diesel komen voor 100% uit aardolie.
Maar wellicht wil je weten hoe aardolie uitgesplitst wordt: elk percentage van aardolie uiteindelijk benzine of diesel wordt.

Antwoorden (2)

Dit Moet je andersom zien. Aardolie bestaat uit vele stoffen. Door deze stoffen van elkaar te scheiden (raffineren) krijg je verschillende producten, waaronder benzine, diesel, LPG, kerosine een meer van dat soort producten.

Benzine en diesel zijn dus een onderdeel van de aardolie en niet andersom.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dus het antwoord is 100% ?
Ozewiezewozewiezewallakristallix
8 jaar geleden
Dat kun je zo niet zeggen. Stel de vraag is "hoeveel procent klokken zitten er in tandwielen verwerkt ?" Dan zeg je ook niet 100%
In een barrel zit 158 liter aardolie, hier komt 72 liter benzine uit en 45,5 liter diesel.
Vertaald naar procenten is dat 45% benzine en 28% diesel, het restant is kerosine/nafta/paraffine/stookolie en zwavel.
De opbrengst bij de raffinage verschilt van maand tot maand, en hangt af van het soort aardolie(Brent Blend /WTI /OPEC Basket)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
En aan die bezine die door destillatie gewonnen wordt nog hegt een en ander toegevoegd ter verbetering vd kwaliteit. Hiervan is de grootste Ethyl tert-butyl ether (10%) gewonnen uit ethanol. Volledige samenstelling van bezine: http://www.nvon.nl/sites/nvon.nl/files/oud/nvox/nvox2008/supplementen/samenstelling_benzine.pdf