Dat de piloten steeds minder taken hebben in de cockpit, omdat computers dit werk van hun overnemen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Automatisering houdt hier ook in dat het aandachtsgebied van de piloten steeds meer opschuift in de richting van toezicht houden op de correcte werking van geautomatiseerde systemen.
Het effect is in het algemeen dat ze minder te doen hebben als alles normaal verloopt.
Maar ook dat ze het in bijzondere omstandigheden ineens érg druk kunnen hebben en soms overladen kunnen worden met het moeten ingrijpen in de automatisch optredende functies van het vliegtuig, die dan minder gewenst of zelfs contraproductief kunnen zijn.