Nietjesmachine werkt niet. Wat doe ik eraan?

Elke keer als ik wil nieten met mijn nietjes, loopt het mis. Ofwel komt er gewoon geen nietje uit, ofwel komt er wel een nietje uit maar dit het niet goed vast aan mijn papieren,... Ik steek de nietjes er (volgens mij) wel juist in. Wat kan ik doen? Ik moet mijn bladen dringend nieten voor school :(

Dit is mijn nietjesmachine: http://www.voordeelmuis.nl/img/gif/895/895275.gif

Toegevoegd na 34 seconden:
Het is het roze en het komt van de hema.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Techniek
10.3K

Antwoorden (1)

De omschrijving doet zoals jodyenboyke opmerkt inderdaad vermoeden dat er een nietje is vast komen te zitten in de kop van de lade. Klap het apparaat open en haal de voorraad nietjes er uit.

Als je daarna het verende schuifje in de lade een stukje naar achteren duwt, moet je van onderen door de kop van de lade naar boven kunnen kijken (en van boven naar onderen).

Als er één of meer nietjes daar nog klem zitten, moet je proberen die één voor één met de punt van een schroevendraaier (of een priem, of desnoods de punt van een hoektand van een goedkope vork) naar boven weg te bewegen. Je kunt dat doen door met de schroevendraaier e.d. de nietjes via de verticale gleuf op de kop van de lade omhoog te wurmen. Op mijn afbeelding is die verticale gleuf links op de kop van de lade zichtbaar.

Als ze er allemaal uit gehaald zijn, kun je de voorraad nietjes er weer in leggen, en dan zou het weer goed moeten werken.

Wat kun je doen om te voorkomen dat dit nog eens gebeurt?
Stop nooit losse ongebruikte nietjes in de lade. De “repen” met nieuwe nietjes zijn expres losjes aan elkaar vastgeplakt, en bij het nieten wordt er als het goed is slechts één van die voorraadreep losgerukt.
Als er meerder ongebruikte losse nietjes los tegen elkaar aan geschoven in de voorraadlade zitten, kunnen ze soms met tweeën tegelijk naar onderen in de stapel papier gedrukt worden, en dan komen ze meestal halverwege klem te zitten.

En zoals Gilles111 al opmerkte: het is inderdaad belangrijk dat je de goede maat nietjes gebruikt. De maat 24/6 is erg gebruikelijk. Maar er zijn ook kleine en mini- apparaatjes die een kleinere maat gebruiken.

Ga desnoods naar een copyshop of een (echte) winkel van kantoorartikelen. Daar hebben ze verstand van dit soort dingen.
Plaatje bij antwoord