Bestaat led-licht in verschillende kleuren of kleurt het alleen door gekleurd transparante glas/plastic eromheen?

9 jaar geleden
in: Techniek
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zoek maar eens op RGB led.
Zijn drie ledjes in 1 behuizing.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Vroeger werd de LEDs gekleurd met kunststof in een bepaalde kleur. Op vandaag kan de gewenste "temperatuur" (=kleur) worden bereikt door de samenstelling van de geleider. Zie:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Led
http://nl.wikipedia.org/wiki/Ledlamp
Reddie
9 jaar geleden
@RonnieVie , onzin.

Het beste antwoord

De kleur van het opgewekte licht is afhankelijk van de aard van de materialen waaruit de led is opgebouwd. Dit verklaart ook waardoor een led met een lange golflengte een lagere doorlaatspanning heeft dan een met een korte golflengte, bijvoorbeeld rood 1,5 V en blauw 3,6 V.

Doordat de spanning over de led ook een beetje stijgt bij een grotere stroom zal de kleur iets naar een kortere golflengte opschuiven, een blauwe led zal bij lage stroom meer groenig schijnen en een rode led wordt (heel even) geel bij zoveel stroom dat hij stuk gaat.

materiaal > kleur
- Galliumaluminiumarsenide (AlGaAs) > rood, infrarood
- Aluminiumindiumgalliumfosfide (AlInGaP2) > diep rood, rood, rood oranje en amber
- Galliumarseenfosfide (GaAsP) > rood, oranje, geel (amber)
- Galliumfosfide (GaP) > groen
- Galliumnitride (GaN) > blauw
- Zinkselenide (ZnSe) > blauw
- Siliciumcarbide (SiC) > blauw
- Indiumgalliumnitride (InGaN) > groen, blauw of ultraviolet
- Diamant (C) > ultraviolet

Andere antwoorden (1)

LED licht heeft altijd oorspronkelijk een enkele kleur, witte LED's zijn eigenlijk ultraviolette LED's waar een fluorescerend laagje overheen zit. Vergelijk het met een TL-buis: ook daar wordt UV-licht van de buis omgezet in wit licht door het poeder aan de binnenkant van de buis.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Reddie
9 jaar geleden
Onzin, koos. Min.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Onzin Reddie, doe je huiswerk!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De standaard kleuren worden in het andere antwoord al genoemd, de witte LED werkt op mijn beschreven methode....
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Onterechte minnetjes. Witte LED's kunnen op meerdere manieren werken, en dit is er één van. Een andere is een combinatie van gekleurde LED's.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Led#Witte_led