Wat is de invloed op de capaciteit van een centrifugaalpomp als de aanzuiglengte 10 of 8 meter is bij een gelijke opvoerhoogte ?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Techniek
2.4K

Antwoorden (2)

een centrifugaal pomp heeft een maximale aanzuighoogte van ca 7-8 meter ,de aanzuiglengte bij horizontale ligging van de aanzuigleiding in niet van belang de opvoerhoogte is afhankelijk van de constructie (type en merk)van de pomp . betreft het een meertraps centrifugaalpomp met gesloten waaiers ,of een singletrap met open waaier. Zo levert iedere pompfabrikant een pompdiagram bij de pomp waarin je kunt aflezen hoe druk en debiet zich tot elkaar verhouden.
Een verwarmingscirculatiepomp (geslotenwaaier enkel)heeft zo een andere verhouding van druk en debiet dan beregeningspomp (geslotenwaaier meertraps )en een drukrioolpomp met een open waaier heeft weer een geheel ander beeld waarbij de laatste alleen met een open waaier is uitgerust.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Uit de formule in bijgevoegd artikel, begrijp ik, dat 2 meter extra aanzuiglengte voor de pomp betekent een extra opvoerhoogte van 2* 0,2 = 0,4 meter. Met de gegevens bij de pomp is dan de vermindering van de capaciteit wel te berekenen.