Zit er een eind aan gamevideographics? En zo ja, op welke factor van de huidige rekenkracht wordt deze geschat?

Ik zou denken dat het op een gegeven moment een keer ophoudt hoe mooi en realistisch spellen er uit kunnen zien in een resolutie zo hoog dat aliasing overwonnen wordt en de hoogte van het aantal FPS voldoende is om een beeld te geven waarin je niet meer spel(virtuele wereld) niet meer van echt kan onderscheiden.

Of zijn er wellicht juist theorieën dat het nooit gehaald kan worden en je altijd zal blijven zien dat het een spelwereld is.

Zijn er wel eens uitspraken gedaan over de tijd dat dat nog op zich laat wachten. Of hoeveel krachtiger de gebruikte hardware zou moeten zijn.

In andere woorden zou er ooit een gamesysteem(console/PC) komen welke nooit meer geüpgraded zou hoeven worden.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Techniek
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Op de NAB vorig jaar was ik bij een demo van SONY die speciaal voor customers was georganiseerd, hier werd een grafische demo gegeven waarbij ik totaal flabbergasted was, het was een realtime render van een bos/weide/natuur op 16K het detail was van een onbeschrijfelijke scherpte. SONY wilde niet veel meer loslaten over de hardware dan dat het gedaan werd door een hele grote array van CELL processoren 'on steroids'
Ik denk dat hier wel de grens bereikt is, immers is het niet meer van echt te onderscheiden, en daarmee is het voor mij levensecht. Het is net als de schermen van >300 dpi... je kunt tot 1000 dpi gaan maar daarmee maak je het beeld voor onze ogen niet meer scherper en wordt het een marketing dingetje... Maar voordat gewone consumenten hiervan genieten denk ik dat we 10 jaar verder zijn.... en dan? Dan wordt er weer een nouveauté uit de kast getrokken waar weer warm voor lopen en de portemonnee trekken...(holografische displays?)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Misschien komen er over een aantal jaren chips om thuis in de cube (3D real time) te kunnen spelen. De chips zullen wel de huidige crays met duizenden processoren kunnen evenaren. (Quantum chips???).
Voorlopig kunnen ze nog wel vooruit.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Op de NAB vorig jaar was ik bij een demo van SONY die speciaal voor customers was georganiseerd, hier werd een grafische demo gegeven waarbij ik totaal flabbergasted was, het was een realtime render van een bos/weide/natuur op 16K het detail was van een onbeschrijfelijke scherpte. Damn dat wil ik zien/had ik willen zien. Is zeker zo'n 'eenmalige' showcase.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als je ziet hoe complex de hardware in elkaar zit en op hoeveel verschillende vlakken de technologie vooruitgang boekt dan denk ik niet dat het einde in zicht is. Want als het technisch mogelijke stopt op het ene vlak gaat het wel gewoon voort op alle andere vlakken en blijft de rekenkracht dus toenemen (hetzij steeds trager en trager).
kierkegaard47
8 jaar geleden
Los daarvan: de commercie WIL helemaal niet met een definitief systeem komen -- wel met 'steeds betere'. Ik denk dat ze, als de visuele grens (hetzij in wat technisch mogelijk is, hetzij in wat mensen nog als beter, scherper, of vloeiender kunnen waarnemen) eenmaal bereikt zou zijn, men het wel in een andere hoek gaat zoeken om nieuwe behoeften te creëeren. Of -desnoods- het zorgen dat zo'n systeem maar een paar jaar meegaat voor het kapot gaat, of het introduceren van nieuwe , incompatible standaarden zodat mensen weer wat nieuws moeten kopen. Want: lever je het "perfecte" systeem op, dan is dat de laatste verkoop die je op dat vlak doet ...

Het beste antwoord

Voor levensechte games heb je voldoende polygonen en een vorm van pathtracing nodig, en dat in real-time. Dit kost aardig wat rekenkracht en onderzoekstijd om het een en ander in algoritmes te vangen. Met de wet van Moore bij de hand (rekenkracht verdubbelt elke twee jaar) denk ik dat we zo rond 2050 naar photorealistische real-time games kijken (wellicht met een VR-bril).

Epic founder en CEO Tim Sweeney beweert dat het binnen 10 jaar al zo ver is. (http://www.develop-online.net/news/epic-founder-expects-photorealistic-games-within-ten-years/0115359)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

In andere woorden zou er ooit een gamesysteem(console/PC) komen welke nooit meer geüpgraded zou hoeven worden.
Dat denk ik niet!
Techniek gaat in razende tempo en alles wat je nu ziet wordt steeds weer meer verbeterd.
Kijk maar naar de Full HD TV waar ik 3 jaar geleden nog zo blij mee was.
Totdat ik bij mijn vader kwam die had een nieuwe TV van Samsung de 4K.
Wel toen ik die beeldkwaliteit zag dacht ik maar 1 ding " had ik maar even gewacht".
Maar als je nog verder gaat mijmeren, je had eerst PS1, toen 2 en nu zijn we bij PS4 waar ik onlangs bij een studiemaatje GTA heb gespeeld. Ik heb dat spel gespeeld op een FHD TV maar als we deze zouden aansluiten op een 4K tv dan zal het echt heel levendig zijn, zelfs zo levendig dat je bijna niet meer denkt dat je in een spel zit, maar in realiteit aan het spelen ben. En straks als je in 3D kan spelen dan zit je echt IN het spel. Je moet het ook zo zien, dat de chipmakers continu bezig zijn met verbeteren, straks hebben ze weer een nieuwe chip met nog veel en veel meer rekenkracht, je zal dan vrijwel zeker weer over moeten naar nieuwe hardware....
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je snapt de gedachte van de vraag niet. Het gaat er niet om dat techniek/hardware steeds verbetert/krachtiger wordt/sneller wordt. Het gaat om het resultaat van wat je te zien krijgt. Als je op een dag een spel of virtuele wereld maakt waarvan zeg 100 van de 100 mensen niet kan zien of ze door een virtuele wereld lopen of dat het (zeg) beelden zijn die een robot met een bewegende videocamera maakt in het echt. Dan kan je daarna betere hardware maken met theoretisch beter beeld, maar dan zal nog steeds 100 van de 100 mensen het als echt ervaren. Dat is dan voor dat doel weggegooid geld/moeite. Overigens is een PS4 aansluiten op een UHD-TV zinloos, een PS4 kan maar tot 1080p60 uitsturen. Je hebt een PC nodig om 4K/UHD te spelen. En straks als je in 3D kan spelen (Je bedoelt denk ik spelen met VR-bril op, spellen zijn al jaren 3D en met 3D-brillen kan je ook al rommelen.)