Waarom worden bankpassen onbruikbaar als je ze op een magnetische plaat legt? Wat gebeurt er dan precies eigenlijk?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Techniek

Antwoorden (3)

De informatie op je pinpas zit in een dunne magneetstrip (vergelijkbaar met cassette/VHS banden). De data wordt opgeslagen door het op een heel specifieke manier te magnetiseren. Wanneer je een andere magneet in de buurt houd die sterker is (en dat zijn je eigenlijk altijd) dan veranderd die het patroon op je strip waardoor de data die er ooit op stond verdwijnt.
Nu kunnen moderne kaarten redelijk wat hebben maar je moet ze toch echt uit de buurt van magneten houden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
escape
12 jaar geleden
Juist moderne kaarten gebruiken de magneetstrip niet meer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee en het nieuwe pinnen is ook al in volle gang bij de winkels ,daar gebruiken we alleen de chip erop
Een magneetstrip heeft veel verschillende onderdelen waaronder weekijzer. Weekijzer kan worden aangetrokken door permanente magneten of spoelen. In weekijzer zitten ongeorganiseerde elementaire magneten.

Als je een weekijzer op een magneet legt dan raken die elementaire magneten georganiseerd. Daardoor kan de pinmachine de strip niet meer lezen.

Een weekijzer kan ook weer ongeorganiseerd raken. Dat hangt af van de sterkte van de magneet die eroverheenging.

Daarom kunnen bankpassen ook onbruikbaar worden door een telefoon. De elektrische signalen van een telefoon kunnen de elementaire magneetjes georganiseerd maken.

Kijk even naar de foto. Het eerste plaatje is ongeorganiseerd. Het tweede plaatje georganiseerd. Dit maakt het misschien duidelijker.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De stroompjes die in een GSM lopen zijn veel te zwak om op een afstand van een halve cm nog effect te kunnen hebben.
Een groter effect zou de magneet van het speakertje kunnen hebben, maar met die permanente magneet zal het ook niet gauw gebeuren.
Alleen de heel sterke magneet die sommige winkels gebruiken om een bepaalde soort diefstalbeveiliging te verwijderen kan een pasje wissen als je hem er een paar maal overheen wrijft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik doelde meer op de signalen die van een telefoon afkomen. 3G bijvoorbeeld of gewoon voor bellen ed.
Op de achterkant van je pasje zit een bruine strip. In die bruine strip staat informatie geschreven op een magnetische manier. Je kunt die strip vergelijken met het bandje van een ouderwetse compact-cassette. Je kunt die strip wissen met een magneet en dan doet het pasje het niet meer. Alhoewel.... Bij veel winkels moet je je pasje al in in de lezer steken in plaats door een gleuf te trekken.
Dan wordt die strip niet meer gelezen, maar wordt de chip gebruikt op je pasje. De chip kun je niet wissen met een magneet, dus dat probleem is binnenkort helemaal voorbij.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet helemaal, zo hebben bijvoorbeeld tankpassen (waarmee je bij elk tankstation je benzine enz kunt betalen) alleen een magneetstrip en geen chip. Dat gaat ook niet veranderen, dus tankstations blijven ook die gleuf nodig hebben voor betalingen.
escape
12 jaar geleden
In de vraag staat het woord 'bankpassen'.