Wie publiceerden in 1967 een artikel over technologische innovaties waarin zij op basis van een historische analyse een voorspelling deden over 2000?

Ik hoorde recent - zaterdag 15 of zondag 16 december - terwijl ik in de auto reed een deskundige in een interview over dit onderzoek spreken. De betreffende onderzoekers gingen in eerste instantie terug naar 1900. Ik meen dat er toen voorspellingen werden gedaan over 1933. Ze hebben de voorspellende waarde van toen onderzocht. Vervolgens - zo herinner ik mij vaag - hebben ze uitspraken die 1933 zijn gedaan over de jaren zestig ook weer vergeleken. Dat alles heeft geleid tot een bepaald model dat is toegepast op de vraag hoe de technologie zou zou ontwikkelen in 2000. Inmiddels hebben we kunnen vaststellen dat zij een groot aantal voorspellingen correct hebben gedaan. Met andere woorden: hun model klopt behoorlijk!

Helaas kon ik de namen van de onderzoekers niet verstaan. Zou geweldig geholpen zijn met een antwoord of een zoekrichting. Helaas weet ik niet meer om welk radioprogramma het gaat.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Techniek

Het beste antwoord

Waren dit misschien de schrijver Andrew Squibb Jr. en de Commission on the Year 2000?

Op deze website http://wafflesatnoon.com/2010/01/10/year-2000-predictions-in-1967/ vond ik dit:

"In an article posted on New Year’s Eve, 1967, writer Andrew Squibb Jr. outlined predictions for the year 2000 – 32 years away – by the Commission on the Year 2000. Here is a list of those predictions:

6 or 7 billion people
Intercontinental travel by rocket
Decision-making by computer
Decline of US and Soviet control of world events
Abundant thermonuclear energy
Farming in the oceans
Mining on the moon
Permanent research labs orbiting in space
2 careers per lifetime due to longevity
Less disease
More psychological stress
Weather control
Population control
Personality control
Couples designated to breed
More clerks, researchers, and technicians
Routine use of drugs to alter behavior
Ten more countries with A-bombs
More leisure
Rationing of recreational facilities
End of democratic government due to apathy
Destruction of traditional marriage due to birth control and artificial insemination
Over-emphasis on education
More dangerous weapons available to poor countries
Widespread affluence
Humanely designed cities and housing
Decline in international violence
New sources of food products to feed a stabilized population"

Toegevoegd na 12 minuten:
Het boek van de Commission on the Year 2000 "Toward The Year 2000 Work in Progress" onder redactie van Daniel Bell en Stephen R. Graubard verscheen in 1967.

Toegevoegd na 20 minuten:
Correctie: De resultaten van het werk van de Commissie verschenen in 1967 in een speciale editie van Dædalus, de krant van de American Academy of Arts and Sciences, die in 1965 de Commissie had ingesteld. In 1997 (30 jaar later) verscheen het boek "Toward The Year 2000 Work in Progress" met een terugblik op het werk van de Commissie. Daniel Bell was de voorzitter van de Commissie en schreef (dus) ook mee aan de terugblik 30 jaar later.

Toegevoegd na 1 uur:
Een nieuwe correctie: De resultaten van het werk van de Commissie zijn in 1967 zowel verschenen in Dædalus als in het boek "Toward The Year 2000 Work in Progress". In 1997 is dit boek opnieuw uitgegeven, nu met een terugblik op het werk van de Commissie.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geweldig!!!! Veel dank!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zeldzaam snelle reactie. En vooral adequaat!