De oude- en nieuwe benaming! Windturbine is de naam die wordt gebruikt voor moderne windmolens...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De term "windmolen" is algemener. Er zijn windmolens die bedoeld zijn om graan te malen, hout te zagen, etc.

Een windturbine is ook een windmolen, maar dan specifiek om energie op te wekken.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Plus dan maar weer van mij, ter compensatie van de sneue min, van de kukel zonder motivatie.
Een molen is in het algemeen een ding dat iets maalt, en een windmolen is niet iets dat wind maalt (al lijkt het er wel een beetje op). De naam turbine dekt de lading beter:

"Een turbine is een turbomachine die de stromingsenergie van een fluïdum (vloeistof of gas) omzet in mechanische energie door middel van een roterend schoepensysteem. Deze mechanische energie kan gebruikt worden om een andere machine of een elektrische generator aan te drijven." (wikipedia)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het meeste verschil zit hem in de bouw
Een windturbine heeft boven in de kap een genarator
Wij op onze windmolen hebben maalstenen ongeveer op de helft in de molen (ben molenaar vandaar mijn accountnaam)
Het andere verschil is dat een windturbine vrijwel volledig alleen kan werken, Bedoel hiermee Als er een bui met veel wind aankomt met bv onweer moeten wij onze molen stil zetten en vast leggen, een windturbine stopt meestal geheel vanzelf door dat de onderste punten aan de rotorbladen kunnen draaien, Zodoende remt hij zich zelf af.
Verschil is ook dat een windmolen wieken heeft En windturbine worden de wieken Rotorbladen genoemd,
Ten slotte is het verschil dat oude windmolens in nederland altijd tegen de klok draaien En windturbines is dit verschillend net wie en hoe hij gemaakt is, Ook hebben de meeste turbines 2 of 3 rotorbladen Terwijl de oude windmolens 4 wieken heeft, Nog een verschil is dat de windturbine vaak super grote rotorbladen heeft (soms ruim 32 meter) dat terwijl 1 der grootste molenroe 29 m is dus 1 wiek van oude windmolen met 29 m vlucht is dan 14,5 m nou ik hoop heel erg dat dit het goede antwoord is grt robert