Hoe wordt voorkomen dat bij storm of slecht weer de kabel van een stoeltjeslift uit de wielen loopt. Is dit wel beveiligd?

Ik wil graag weten of er een vangsysteem aanwezig is op het moment dat de kabel dreigt te ontsporen. Bijvoorbeeld een stoeltjeslift in een pretpark

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Techniek

Het beste antwoord

Je hebt meerdere systemen voor kabelbanen (of stoeljeslift, dat is alleen één van de vele soorten), maar ze hebben allemaal één ding gemeen: ze kunnen nooit ontsporen.

De twee belangrijkste systemen hebben 1 of 2 kabels:
Met 1 kabel
De cabines (of de stoeltjes) zitten vast aan één kabel die met de cabine meebeweegt. Dat is de trekkabel of transportkabel, en die zorgt voor ondersteuning en de beweging van de cabines. Dus de enige manier waarop de cabines kunnen vallen is als de kabel breekt.
De kabel loopt op wieltjes die geplaatst zijn op de torens die de kabel omhoog liften, maar doordat het gehele gewicht van de kabels + cabines hieraan hangt, is het compleet onmogelijk dat dit ontspoort.

Met 2 (of meer) kabels
De cabines zitten ook vast aan een kabel (de transportkabel), en rijden met wieltjes op een tweede kabel die niet meebeweegt. Maar ook in dit geval is het zo goed als onmogelijk dat de cabina ontspoort, omdat de wieltjes zitten niet alleen maar bovenop de kabel, maar ook onderaan. Dus de kabel zit 'klem' tussen bovenwieltjes en onderwieltjes.
Er zijn ook andere systemen zonder onderwieltjes, maar hoe dan ook de kabel zit altijd klem, dus kan niet zomaar ontsporen.

Tijdens slecht weer rijden de cabines niet, maar dat is niet omdat het systeem zou kunnen ontsporen (zonder mensen in de cabines zou nog eerder ontsporen doordat er minder gewicht aan de kabels hangt, en dat gebeurt toch niet), maar omdat de mensen kots- en kotsmisselijk zouden worden van zo'n wilde rit. En daarnaast heb je het gevaar dat door blikseminslag het systeem uitvalt en dan moeten de mensen wachten totdat ze gered worden.
In ieder geval zouden de passagiers nooit geëlektrocuteerd worden, omdat de stroomstoot alleen de buitenkant van de cabine zou betrekken (dat is het principe van de kooi van Faraday)

Zie de foto voor een voorbeeld van wat ik bedoel (niet het enige systeem, wel het duidelijkste)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Mooi antwoord...maar ik kom wel diverse artikelen tegen op google over ontspoorde kabels....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Haha, ja, heel scherp Voldemort!!
Je hebt natuurlijk helemaal gelijk. Shit happens, dat is een waarheid als een koe: kabels kunnen ontsporen en de Titanic kon tóch zinken. Ik had inderdaad onder punt 1 hetzelfde moeten schrijven als aan het einde "kan niet zomaar ontsporen", dat was zuiverder geweest. Maar feit blijft dat de frequentie waarop dit gebeurt ontzettend laag is, en in ieder geval het daadwerkelijk neerstorten van een cabine alleen gebeurt als de kabel zelf breekt, denk b.v. aan het beruchte ongeluk met de straaljager die een kabel raakte ergens in de Alpen. Jammer dat ik geen reacties kan plussen... :-)
HeerVoldemort
11 jaar geleden
hehe :-) Ja met die straaljager was wel erg. Ik ga regelmatig op wintersport. Als de traumaheli weer eens komt, voor de Friso's onder ons, zetten ze ook altijd alle liften stil omdat het door de rotor's te hard waait voor de liften.

Andere antwoorden (1)

ik denk dat ze sowieso niet met storm of heel slecht weer gebruikt mogen worden. ( bliksem in een reuzenrad lijkt me ook niet fijn)