Waarom zit de inlaatpoort van de motor van een motorfiets aan de achterkant?

Waarom zitten bij een "in line" motor op een motorfiets de inlaat poorten aan de achterkant en de uitlaat poorten aan de voorkant?
Anders om zou logischer zijn.
Lucht aan de voorkant erin en uitlaat gas aan de achterkant eruit.

Toegevoegd na 6 dagen:
Met stof heeft het niets te maken.
Bij veel motoren zit de lucht inlaat aan de voorkant en gaat dan naar een luchtfilter.
Ruimte gebrek lijkt me ook niet de reden.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Techniek

Antwoorden (2)

Inlaatpoorten aan de voorkant krijgen alle "rondvliegend puin"te verwerken.
Aan de achterkant hoogstens wat stofdeeltjes.
En als de inlaat aan de achterkant zit, moet de uitlaat wel aan de voorkant zitten.
Reddie
10 jaar geleden
Je moet ook ruimte voor de carburateur hebben en voor het luchtfilter.
En met de uitlaatpijp vlak onder je dij zit je ook niet lekker ...