Waarom gaat de spanning omlaag bij een korstluiting?

U=I*R. Bij een korstluiting gaat de weerstand tussen geleiders omlaag, nagenoeg nul, en gaat de Stroom flink omhoog. Dit klopt volgens I=U/R.

Maar waarom gaat de spanning dan ook omlaag.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Techniek
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Waarschijnlijk omdat je meterkast je stroom eraf gooit :)

Het beste antwoord

De spanning zou niet omlaag gaan als de spanningsbron ideaal zou zijn. Een ideale spanningsbron is een spanningsbron die altijd precies dezelfde spanning levert, geheel onafhankelijk van de stroomsterkte.

In de praktijk is geen enkele spanningsbron ideaal.

Dat komt door effecten binnen de spanningsbron, die we de 'interne weerstand' noemen. "Vanaf de buitenkant gezien" is het alsof een echte spanningsbron een ideale spanningsbron is met een in serie geschakelde weerstand. Die serieweerstand is er niet echt (want dan zou je hem los kunnen knippen en zou je alsnog een ideale spanningsbron hebben), maar hij volgt uit de eigenschappen van de spanningsbron. Denk hierbij aan de manier waarop de spanning wordt opgewekt, aan de materialen waaruit de spanningsbron bestaat, enzovoort.

In de elektronica modelleren we een werkelijke spanningsbron dus als een ideale spanningsbron met een serieweerstand. Die serieweerstand zorgt voor het inzakken van de spanning bij een grote stroomvraag.

Cryofiel