Met behulp van brandstof en extra zuurstof (verkregen door middel van een blaasbalg of ventilator) kan een voorwerp tot over 1000 °C verhit worden.
SimonV
10 jaar geleden
brandstof houtskool, antraciet of vetkool allemaal brandstoffen met een hoog gehalte aan koolstof. en door daar lucht door te blazen waarbij de zuurstof met de koolstof reageerd en deze verbrand met de hoge temperatuur die nodig is voor het smelten of aangloeien van het ijzer
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In het smidsvuur wordt met behulp van brandstof, steenkool of houtskool, en extra zuurstof (verkregen door middel van een blaasbalg of ventilator) het te besmeden voorwerp tot over 1000 °C verhit.

Met behulp van een vuur, aangeblazen door een blaasbalg, wordt ijzer of ander metaal eerst flink verwarmd totdat het vervormbaar is. Dan wordt het op een aambeeld in de gewenste vorm geslagen of worden er andere behandelingen mee uitgevoerd zoals lassen, splijten, rekken, stuiken, buigen, wellen, ponsen of in een vorm gieten. Dit geheel van handelingen met heet metaal noemt men het smeden van het metaal.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Brandstof zoals kolen gaan na een tijdje gloeien. Dan heb je niet echt vlammen maar zit het vuur in de kolen. Door het gloeien zal de kolen de zuurstof uit de lucht halen,
Op dat moment heeft men nog niet genoeg hitte om te smeden. Nu is er de keuze of je laat de kolen doen en dan zullen ze lang branden of je voegt er omgevingslucht ( waarin zich zuurstof bevind) onder druk door middel van een blazer. Hierdoor ga je de brandstof sneller laten opbranden maar dan wel met een grotere hitte en op dat moment kan je het ijzer heet genoeg stoken om te smeden en zelfs zo heet dat het metaal zal smelten. Door bepaalde stoffen toe te voegen aan het vuur kan je ook de eigenschappen van het metaal veranderen.

Hetzelfde princiepe wordt ook gebruikt om een kampvuur aan te wakkeren, of een barbeceu aan te steken
Robby BB