Wanneer je een kring hebt met enkel een batterij, loopt er dan zogezegd een oneindige stroom door de kring?

De wet van ohm zegt I=V/R. Stel dat de enigste weerstand van de kring enkel afkomstig is van de geleiders, dan is die dus heel klein. Bijgevolg moet I dus heel hoog zijn toch? Maar dan zou het mogelijk zijn om met een kleine batterij een heel hoge stroom op te wekken wat toch een beetje raar klinkt.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Techniek

Het beste antwoord

In principe klopt je redenatie.

Maar je gaat er daarbij van uit dat je batterij iets is wat we een 'ideale spanningsbron' noemen. Een ideale spanningsbron is een bron (batterij) die een vaste spanning geeft, onafhankelijk van de hoeveelheid geleverde stroom. Anders gezegd: de spanning zakt niet in, zelfs als de stroomsterkte enorm stijgt.

Een batterij is geen ideale spanningsbron. Bij een batterij zakt de spanning wel degelijk in naarmate er meer stroom wordt gevraagd.

In de elektrotechniek wordt dit meestal gemodelleerd door een "echte" batterij te zien als een ideale spanningsbron met een in serie geschakelde weerstand. Die weerstand noemen we de "interne weerstand" van de batterij, omdat hij als het ware is ingebakken in de batterij.

Cryofiel
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De wet van Ohm klopt en inderdaad: er gaat dan een hele hoge stroom lopen. Dit heet kortsluiting.
10 jaar geleden
Bordensteker
10 jaar geleden
Er gaat (denk ik) korte tijd een ERG hoge stroom lopen, maar de batterij redt dat uiteindelijk niet en door de interne weerstand (zie het nog iets meer verfijnde antwoord van 'cryofiel') zal de batterij mogelijk zelfs in de fik vliegen of ontploffen.
Je antwoord is goed hoor. In de vraag stond ook het woord 'zogezegd'. Alleen is het antwoord van cryofiel nog juist iets beter.
Om de - te compenseren geef ik ook jou een + !