Hoe werkt een magnetisch slot?

Bij ons in de haven moet we een pas voor een kastje houden, waardoor het hek opengaat. Ik geloof dat dit gebeurd doordat er stroom wordt onderbroken en hierdoor de magneten elkaar loslaten. Hoe werkt dit principe?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Techniek

Antwoorden (1)

Die kaart werkt hetzelfde als de OV-chipkaart, met RFID (radiofrequent ID).
Het kastje zendt een radiosignaal uit dat door je kaart wordt opgevangen. Die gebruikt die radioenergie om te werken en een ID signaal terug te sturen.
Daarna bekrachtigt het kastje een elektromagneet waardoor het slot los wordt getrokken.
Reddie
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het zou kunnen, maar ik denk eerder dat het kastje de elektromagneet laat afvallen.
Anders zou je er bij een stroomstoring niet meer uit kunnen.
Reddie
10 jaar geleden
@Gollem, slim bedacht. Maar om er uit te kunnen zit aan de binnenkant altijd gewoon een deurkruk (voorzover mijn ervaring).