Wie heeft het bit uitgevonden en waarom?

Ik vraag me af waarom men een bit heeft uitgevonde?
Dit moet toch heel pijnlijk zijn voor een paard?!

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

De reden waarom is heel simpel: om meer controle te krijgen over het paard. Vroeger was er geen Partij voor de Dieren, dus kon het wel... (^_°) Het is een beetje onzeker wie de eerste bitten gebruikte, en dus deze heeft uitgevonden, want wat wel zeker is, is dat het materiaal van de eerste bitten hoorn, hout of leer was, en dat vergaat snel. In ieder geval zijn er archeologische bewijzen gevonden in wat nu Kazakhstan is dat er daar bitten werden gebruikt door de (inmiddels helemaal uitgestorven) Botai cultuur zo'n 5500 jaar geleden. Overigens, het is ook niet zeker of de eerste hoofdstels die voor paarden werden gebruikt een bit hadden. De archeologen hebben ook hele oude hoofdstels zonder bit gevonden, en zelfs hoofdstels met een ring, die aan de neus van het paard werden bevestigd. Of de oude modellen van bit heel confortabel waren, is maar de vraag. De huidige modellen zijn écht niet pijnlijk voor een paard. Oké, toegegeven! Eerlijk is eerlijk: een paard heeft liever geen bit in zijn mond, maar pijnlijk, zeker als je tijdens het rijden geen gekke dingen doet, is het ook niet. Een bit wordt bevestigd op een plaats in de mond van een paard waar geen tanden zijn, meer met veel gevoel. Daarom heeft de ruiter rechtstreekse "contact" en gevoel met het paard, en kan je heel precies sturen. Toegevoegd na 1 dag: Voor de duidelijkheid: ik maakte een grapje aan het begin van mijn antwoord over de partij voor de dieren, maar zelfs in haar verkiezingsprogramma staat niets over het gebruik van bitten. Wel over mishandeling, verwaarlozing, te lange dagen in sommige maneges... maar niets over het gebruik van het bit.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100