Wie heeft het bit uitgevonden en waarom?

Ik vraag me af waarom men een bit heeft uitgevonde?
Dit moet toch heel pijnlijk zijn voor een paard?!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Techniek
1.4K

Het beste antwoord

De reden waarom is heel simpel: om meer controle te krijgen over het paard. Vroeger was er geen Partij voor de Dieren, dus kon het wel... (^_°)

Het is een beetje onzeker wie de eerste bitten gebruikte, en dus deze heeft uitgevonden, want wat wel zeker is, is dat het materiaal van de eerste bitten hoorn, hout of leer was, en dat vergaat snel.
In ieder geval zijn er archeologische bewijzen gevonden in wat nu Kazakhstan is dat er daar bitten werden gebruikt door de (inmiddels helemaal uitgestorven) Botai cultuur zo'n 5500 jaar geleden.
Overigens, het is ook niet zeker of de eerste hoofdstels die voor paarden werden gebruikt een bit hadden. De archeologen hebben ook hele oude hoofdstels zonder bit gevonden, en zelfs hoofdstels met een ring, die aan de neus van het paard werden bevestigd.

Of de oude modellen van bit heel confortabel waren, is maar de vraag. De huidige modellen zijn écht niet pijnlijk voor een paard.
Oké, toegegeven! Eerlijk is eerlijk: een paard heeft liever geen bit in zijn mond, maar pijnlijk, zeker als je tijdens het rijden geen gekke dingen doet, is het ook niet.
Een bit wordt bevestigd op een plaats in de mond van een paard waar geen tanden zijn, meer met veel gevoel. Daarom heeft de ruiter rechtstreekse "contact" en gevoel met het paard, en kan je heel precies sturen.

Toegevoegd na 1 dag:
Voor de duidelijkheid: ik maakte een grapje aan het begin van mijn antwoord over de partij voor de dieren, maar zelfs in haar verkiezingsprogramma staat niets over het gebruik van bitten. Wel over mishandeling, verwaarlozing, te lange dagen in sommige maneges... maar niets over het gebruik van het bit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
goed uitgelegd! ik kan je helaas nog geen + geven. ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Haha, bedankt, maar daar gaat het mij niet om, als je maar wijzer van wordt! :-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
O ja, dat mag zeker!! Maar dan moet je bereid zijn om je meningen tegen de feiten te toetsen, en als blijkt dat het toch anders ligt, je mening herzien.
Ik heb zelf paard gereden, mijn dochter doet nu regelmatig, en In Nederland zijn er ongeveer 400.000 paarden, waarop ruiters en amazones jaarlijks ongeveer zeventien miljoen keer een recreatieve buitenrit maken.
Denk je echt dat al die mensen bezig zijn met het martelen van paarden?
Ik geef je toch een heel klein beetje gelijk: natuurlijk voelt een paard dat er een bit in z'n mond zit, en als je heel hard trekt, zal het een beetje pijnlijk zijn, maar vergis je niet: een paard is een dier van 500 kg, vele malen sterker dan een mens, en met een veel dikkere en stugge huid. Ook de slijmvliezen in z'n mond zijn anders dan die van ons, dus ga niet er van uit dat wat je als pijnlijk zou ervaren, ook voor een paard pijnlijk is.
In het geval van het bit is het gewoon zo: het is écht niet pijnlijk. Tenzij je veel te hard trekt, maar dat is ook niet anders dan de kleding die je draagt. Als je je broekriem veel te strak trekt, dan is het ook pijnlijk. Als je een beugel draagt en het past goed, dan voelt het in het begin een beetje raar, maar het went heel snel, en binnen no-time ben je vergeten dat je een beugel draagt.
Zo is het ook met paarden: de eerste keer gaan ze steigeren, maar na een paar ritjes hebben ze hun angst overwonnen, en vinden ze het de normaalste zaak. Ik hoop dat je nu anders kijkt tegen alle mensen die wereldwijd van paarden houden, en toch een bit in z'n mond stoppen om een ritje te kunnen maken!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kan uiteraard bitloos rijden, inderdaad, maar of een paard daar altijd blijer mee is... Een paar jaar terug was mijn dochter in Ponyparkcity en daar werden alle kleine pony's door de kinderen zonder bit gereden. En dat is ook maar goed, want de kinderen die daar komen, vaak zonder enige ervaring met paarden, kunnen te hard aan de teugels trekken, dus is het wel verstandig om het zo te doen. Dat is dus zo'n geval!
Maar voor een paard dat regelmatig gereden wordt door een ruiter met verstand van zaken, is het gewoon nodig om met bit te rijden. Ook voor de veiligheid van paard en ruiter, want als het paard iets geks doet, of schrikt van een wesp of een slang, of gewoon van een hard geluid, dan moet je het paard tot rust kunnen brengen, snel onder controle krijgen, en kunnen laten stoppen, en dat doe je veel beter en sneller met bit dan zonder.
Het is dus een wel overwogen keuze, en het is ook in het voordeel van het paard. Maar nogmaals, en voor je geruststelling, als je het goed gebruikt, doet het écht geen pijn.