Hoe bereken ik de juiste elektrsiche motor voor een voertuig (vermogen, koppel..)? moet ik enkel met de versnelling, lagerweerstand, rolweerstand en

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Techniek
3.6K

Antwoorden (3)

Als je dat allemaal wilt berekenen moet je meteen een heel laboratorium opzetten.
Je kunt veel simpeler uitgaan van het normale vermogen van een brandstofvoertuig, en alleen rekenen met het rendement.
Reddie
10 jaar geleden
In plaats van te gaan rekenen met versnellingen en rolweerstand, kun je ook eerst eens kijken wat de bestaande elektrische voertuigen doen.

Dan blijkt: er bestaat niet zoiets als "de juiste motor". Kijk maar bij conventionele auto's, daar kun je ook vele verschillende soorten motoren krijgen in een bepaald type auto. Het is maar net wat voor prestaties je wilt. In vergelijking daarmee zijn factoren als rolweerstand en dergelijke verwaarloosbaar.
Een vergelijking met bestaande voertuigen is niet moeilijk, aangezien het vermogen van motoren, zowel bij elektrische als verbrandingsmotoren wordt uitgedrukt in kilowatt. De 'snelheid' van een voertuig wordt bepaald door het aantal Kilowatts per ton (duizend kilo) wagengewicht.
Ik heb van een paar voertuigen opgezocht wat ze wegen en wat het vermogen is.
1) De sloomste is een fiets. Een electrische fiets heeft een motor van 250 watt bij een gewicht (inclusief passagier) van zo'n 100 Kg, Oftewel 2,5 watt per kilo. Dus om wat snelheid te bereiken moet je meetrappen en harder dan 30 kun je niet.
2) Een vrij slome auto, de Toyota Prius, heeft een elektromotor van 25 Kilowatt en weegt 1500 Kg. Dat houdt in 17 watt per kilo.
3) De snelle versie van de Yaris Hybrid heeft een elektromotor van 44 Kilowatt. In combinatie met het feit dat de Yaris (1000 Kg) minder weegt dan de Prius (1500 Kg) levert dat een razendsnel bakkie op met een verhouding van 44 watt per kilo.
4) Een race-auto (Fisker Karma) heeft een motor van 300 Kilowatt en weegt 2000 kilo, dat is dus 150 watt per kilo.

Ik zou dan zeggen dat een gemiddelde stadsauto 25 watt per kilo nodig heeft.
Dus weeg jouw elektrische auto, doe het gewicht keer 25 en je weet wat je nodig hebt. Maar als je een race-auto wilt maken, doe het gewicht dan keer 100 of zelfs 150. En als je alleen maar stapvoets met de carnavalsoptocht mee wilt doen, doe dan het gewicht keer 3.
t is maar net wat je wil, maar dit zijn de richtgetallen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ga je versnellingen gebruiken? Want bij elektrische auto's is het vermogen het dubbele van zijn benzine equivalent. Daar wordt de motor gekozen op wegrijdkoppel, niet op het nodige topvermogen. Daarom zijn Tesla's zo snel: de motoren zijn veel te groot, maar anders komen ze niet weg vanaf stilstand. Dat de motor het sterkst is als deze stilstaat is pure onzin: dat is-tie als deze 5 omwentelingen per minuut draait of zo. Dat er dan maar 10 % van het ingaande vermogen er ook mechanisch uitkomt, is verlies van de berijder: de auto is al verkocht dus de fabrikant heeft daar geen belang.
Ga je niet schakelen, dan kies je de motor op wegrijdkoppel. Ga je wel schakelen, en over 5 jaar doen alle elektrische auto's dat, dan is het vermogen wat je nodig hebt, hetzelfde als de huidige auto's.