Het eerste waar stroom wordt gebruikt is voor het achtergrondlicht (backlight).
Vóór dat licht zitten voor elke pixel een rood, een groen, en een blauw glaasje (piepklein dus). Voor elk gekleurd glaasje zit een jalouzietje die dat glaasje van die kleur geheel of gedeeltelijk kan afdekken. Zo is voor elke pixel de hoeveelheid rood, groen en blauw licht die het doorlaat in te stellen.
Die jalouzietjes worden bediend door een hoeveelheid elektronica. Die hebben ook de nodige stroom nodig om te werken.
Reddie
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dat hangt heel erg van het type monitor af dat gebruikt wordt. Hieronder een korte opsomming waarbij het principe wordt aangegeven wat gebruikt wordt. Voor een uitgebreidere beschrijving verwijs ik naar de links.

1. Kathodestraalbuis waarbij een elektronenstraal op een fluoricerend scherm wordt gericht;
2. Plasmascherm waarbij een gas geioniseerd wordt om als lichtbron te dienen;
3. LCD (of TFT) schermen waarbij vloeibare kristallen gepolariseerd worden om het licht door te laten
4. Schermen waarbij LED's als lichtbrong gebruikt worden.

Binnen deze basis principes zijn nog wat varianten mogelijk.

Toegevoegd na 43 seconden:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Liquid_crystal_display

http://nl.wikipedia.org/wiki/Oled