Waar blijven de overige ionen?

Ik zou graag hiermee geholpen willen worden. Ik moet een PO maken van een batterij naar eigen keuze. Ik ben van plan om een batterij te maken van muntjes. Het uitleg daarvan is helaas echter lastig. Om een batterij te maken met muntjes heb je het volgende nodig:

- keukenpapier of karton
-water met opgeloste keukenzout
- munten van 1,2 en 5 cent
-aluminiumfolie

U moet natuurlijk beseffen dat het hier gaat om een redoxreactie. Koper dat een onderdeel is van de munten is de oxidator. Aluminium is de reductie. Je zorgt ervoor dat de keukenpapier of karton de water met opgeloste zouten absorbeert. Dat keukenpapier leg je tussen de munt en de aluminiumfolie. Volgorde is dus munt, keukenpapier en aluminiumfolie. Het keukenpapier werkt als poreuze wand. De ionen gaan door elkaar heen, maar de vraag is waar blijven de al3+ ionen en de cu2+ ionen. Ik begrijp wel waar de na+ en de cl- ionen naartoe gaan door het verschil van ladingen. De munten zitten niet echt in een bekerglas. Ze zitten gewoon los. Het is gewoon opgebouwd uit munt, keukenpapier en aluminium en dat kun je steeds opstapelen. Worden die ionen nou geabsorbeerd in het keukenpapier of karton of blijven de ionen(cu2+ en al3+) op hun plek?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Techniek
1.1K
erotisi
7 jaar geleden
De aluminium ionen raken in de oplossing terwijl de koper ionen op hun plek blijven.

Antwoorden (1)

De aluminiumionen zullen in oplossing gaan. In het opgedroogde keukenpapier zullen sporen van aluminium zouten te vinden zijn.

De koperionen zullen op hun plek blijven maar wel veranderen in koper(II)hydroxide. De eventueel te vinden neerslag op de koperen munten met de groen achtige kleur duidt op koper(II)hydroxide.

In de oplossing zit nl zuurstof opgelost. Aan koper kan makkelijk zuurstof worden gereduceerd er ontstaat dan met behulp van twee water moleculen en vier elektronen tot vier hydroxyde. Hydroxide kan samen met vast koper oxideren tot koper(II)hydroxide.

https://sites.google.com/site/elkekveldtheoriebram/conlusie
http://www.wetenschapsforum.nl/index.php/topic/161730-de-zuil-van-volta/