Waarom zijn smeltpatronen boven de 63A niet meer toegestaan?

8 maanden geleden
in: Techniek
1.1K
TurfGraver
8 maanden geleden
Daar zijn je kabels voor. :)
TurfGraver
8 maanden geleden
Mespatroon is er wel in hoger waardes.

Het beste antwoord

Deze zijn niet meer toegestaan omdat ze niet voldoen aan de NEN 1010 norm voor elektrische installaties. Deze norm stelt dat de maximale stroomsterkte voor een zekering 63A is, om te voorkomen dat de bedrading te heet wordt en brand veroorzaakt.
.
Zoals TurfGraver aangeeft, zijn er wel mespatronen met hogere waardes dan 63A. Daarbij moeten kabels met een aderdikte van minimaal 16 mm2 gebruikt worden (160A: minimaal 35 mm2).
Toegevoegd op 8 augustus 2023 07:50: bron
SimonV
8 maanden geleden