In iedere brug moet enige beweging kunnen zitten, omdat er anders te snel breuken en scheuren ontstaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hij beweegt nog wel, als hij star (niet flexibel) zou zijn zou hij kunnen breken ipv bewegen bij wind. Hij is echter wel kort na oplevering voorzien van dempers. Omdat hij teveel bewoog. Hier kan bij bepaalde windfrequenties een golfbeweging van ontstaan die als een kettingreactie tot breuk leid.

Toegevoegd na 6 minuten:
Die trilling het resonantie

Toegevoegd na 12 minuten:
Foto is van 1 van de dempers van de erasmusbrug.
De link is van een historisch voorbeeld dat te veel bewegen fataal kan zijn. hier is ook film materiaal van.
12 jaar geleden
De tuien bewegen. De brug zelf niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Brug moet wel bewegen anders zou hij te snel kapot gaan. Alleen moet er voorkomen worden dat de eigenfrequentie van de brug overeenkomt met de frequentie van de wind. Ze kunnen elkaar anders versterken en dan gaat hij steeds meer golven totdat hij alsnog breekt. Is ook wel eens in Amerika gebeurd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Elke brug (en elke toren) beweegt. Dat komt omdat de binding tussen atomen en moleculen niet star is maar flexibel.
De opmerking dat een brug moet bewegen omdat hij anders breekt is een soort van achterstevoren argument. (eigenlijk onzin dus.)
Reddie
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat geldt dus niet alleen voor bruggen en torens maar voor iedere stof. Dus als je het hebt over een achterstevoren argument geef je die zelf een. In de constructie van een brug/toren worden flexibele delen aangebracht, om extra beweging mogelijk te maken.
Reddie
12 jaar geleden
Over welke flexibele delen heb je het, Mufasa?