Is een windmolen vergelijkbaar met een laverend zeilschip wat rendement betreft, zo ja, waarom dan niet 'recht voor de wind'?

Dat zou dan een verticale as turbine moeten zijn , maar dan met een beter ontwerp dan wat er nu is.

Weet jij het antwoord?

/2500

Hallo, als je vol voor de wind gaat zal de molen veel te hard draaien en kan er ook schade aan de wieken ontstaan. De snelheid regelt men doorgaans ook met het zeildoek ,door deze gedeeltelijk op te rollen net als bij het zeilen. Mvrgr;goldpixel

Schroefschepen hebben het ook gewonnen van raderboten. En een klassieke watermolen gebruikt wel een schoepenrad met bakjes, maar waterkrachtcentrales werken toch ook met de gunstiger techniek van een tamelijk zijdelings aangestroomd geprofileerd blad in de waterstroom.

Ik denk dat de molens al ongeveer aan hun eind zitten qua rendement. Het gaat vooral om de grootte en hoogte van de molen. Bij een horizontale as lijkt het me dat je makkelijker een grote hoogte krijgt. De ontwikkeling van moderne windmolens duurt al een jaar of veertig, dus het lijkt me dat er steeds minder voordeel te halen valt. Het vliegersysteem vind ik nog wel interessant omdat je dan niet veel aan dure constructie nodig hebt en veel hoogte kunt halen Een zeilschip dat recht voor de wind vaart haalt geen energie uit de wind, maar staat stil ten opzichte van de wind. Voor het zeilschip dat voor de wind zeilt is er als het ware helemaal geen wind. Een molen is te vergelijken met drie gekoppelde zeilschepen die halve wind varen, het gaat er eigenlijk om dat je zoveel mogelijk lucht vertraagd, of van richting veranderd waardoor de wieken worden aangedreven door de reactiekracht.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100