Hoe werkt een thermostatische kraan in de (bijv.) douche...?

Hoe werkt een thermostatische kraan in een douche of badkamerkraan...

Er werd eerder al de vraag gesteld hoe het werkt maar het gaf me niet echt een antwoord op wat ik zoek. Ook op internet vond ik niet meteen een antwood. Lijkt me wel iets wat men leert in middelbare school :)

Namelijk hoe dat mechanisch in elkaar zit? Een tekeningetje misschien? Het is met een draaiknop, maar dan...

Ik begrijp bijv. niet waarom mijn thermostatische kraan niet de juiste temparatuur geeft die ik vraag! Namelijk schommelt deze tussen 45 en 55°C, ipv 30 tot 45 ofzo...

Danksje,
joke

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Techniek
14K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Is het een nieuwe kraan of een oudere die misschien ontkalkt moet worden ?

Antwoorden (1)

De kern van de werking is een spiraaltje van een metaal, dat zodanig gemaakt is dat de lengte van dat spiraaltje afhangt van de temperatuur. Aan dat spiraaltje worden dan als schuifjes gemaakt die de waterstromen (gedeeltelijk) afsluiten. Die zijn dus zo geplaatst dat als het spiraaltje uitzet er minder warm water doorstroomt en meer koud water. En als het krimpt precies andersom.

Met de draaiknop waarmee je de temperatuur instelt verschuif je het spiraaltje een stukje, zodat er een andere verhouding warm en koud water doorstroomt.

Op onderstaande plaatje kan je de temperatuur niet instellen, maar de truck blijft hetzelfde.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het vermoeden in mijn situatie bestaat dat de temparatuur die toekomt te heet is (80°C) en dat zo het eindresultaat zodoende ook fout is. Wat ik echter niet begrijp is dat het systeem, indien noodzakelijk niet alle warm water kan afsluiten. Ik denk dus dat er bij elke thermostatische kraan een specifieke warmwatertemperatuur aan de bron zit. Bijv. slechts 60°C
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Joke, je vermoeden klopt. Er bestaan ook kranen die wel rekening houden met een afwijkende inkomende temperatuur maar die zijn wat duurder.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+