Waarom bouwt Nederland geen wolkenkrabbers?

New York, Dubai, Peking, Hong Kong. Wereld steden die de hoogte in gaan met gebouwen maar waarom eigenlijk niet in Nederland.

In Nederland hebben we een aantal grote steden die ook hoge gebouwen hebben maar vaak blijft dit bij 1 a 2 gebouwen die tot 100 a 120 meter komen. Waarom heeft Nederland niet de mentaliteit om gebouwen; bedrijven maar ook woningen hoger te bouwen op een stuk grond. Ook Nederland is dicht bevolkt en door omhoog te bouwen blijft er nog meer natuur over. Dus kortom de vraag; waarom zijn er zo weinig wolkenkrabbers in Nederland?

10 jaar geleden
in: Techniek
8.5K

Antwoorden (4)

Omdat er geen vraag voor is!
En dus geen geld
En er staat mij ook iets van bij dat Nederlandse grond niet de meest geschikte grond is om wolkenkrabbers op te bouwen
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat is in Nederland enorm duur, aangezien wij op kleigrond leven en dat wil nog wel eens verzakken. Dus je moet enorme palen de grond in slaan om zo'n gebouw steun te geven. Het is dus niet alleen duur, het is ook nog lastig.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
http://www.perfectkeur.nl/Kennisbank/houten%20paal%20fundering.html
Omdat de kostprijs van de grond en het gebouw niet in verhouding staat tot de prijs die men ervoor kan krijgen. Voor kantoorruimte is er al een groot overschot in Nederland en de vraag naar dat type woonruimte is niet groot genoeg.

Het is gewoon marktwerking.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het feit dat Nederland geen echte wolkenkrabbers heeft ligt aan onze grond. Deze is zachter dan bijvoorbeeld de rotsen waar New York op gebouwd is. Er moeten dus veel palen de grond e.d.