Waarom kan steen wel goed drukkracht aan aan, maar slecht trekkracht?

Toegevoegd na 8 minuten:
Ik had laatst iets gelezen over dat hout zowel druk als trekkracht aankan. Maar steen kan goed drukkracht aan maar weer slecht trekkracht. Maar hoe komt het dat steen goed drukkracht aankan maar slecht trekkracht terwijl een steen een grotere dichtheid heeft?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Techniek
2.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kan je misschien wat verder uitleggen wat je precies bedoelt? Heb je een voorbeeld?
Utrecht
12 jaar geleden
Het klopt wel wat Bilg90 vraagt. Hetzelfde geldt voor beton. Beton kan goed drukkrachten aan dus perfect voor hoge en grote constructies. Maar voor bijv. een hangbrug kan je beter tuien van staal gebruiken omdat staal beter trekkracht kan hebben. In gewapend beton (beton met stalen frame) combineer je het beste van beiden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ah, oke. Dank.

Het beste antwoord

Steen is geen vast materiaal, beton, bakstenen enz. worden geproduceerd vanuit kleine brokjes gesteente. Hierdoor kan het wel een grote druk aan maar zodra je het uit elkaar trekt zal de steen breken. Staal aan de andere hand is bijvoorbeeld wel een vast geheel, en daardoor heeft staal veel meer trekkracht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Om het antwoord van TheEntity te preciseren:
Steen bestaat uit brokjes betekent dat het poreus is, oftewel dat er holtes in het materiaal zitten die niet bijdragen aan de treksterkte.
Reddie