Hoeveel elektriciteit kan er gewekt worden uit auto's die over een 'drempel' rijden?

Als product van ons ondernemingsplan(fictief) hebben wij een soort lange drempel over het wegdek. Maar helaas hebben wij geen technische achtergrond.

Ons idee was dat deze drempel zou gaan bestaan uit lagen waar tussen in allerlei kleine pinnen zitten die - zodra er druk op komt - in een omhulsel schuift waardoor er wrijving ontstaat. Met welke elementen en middelen valt hier het meeste elektriciteit uit te gewinnen?

Het wegdek zal ongeveer 1000 x 10,5 m, met daarin 168,000,000 pinnen(7x7x10 mm). Hoeveel kan er dus - als er over elke rijstrook één auto rijdt, aan elektriciteit per pin of per rijstrook gewonnen worden.

*Elementen(pin) en omhulsel en dergelijke mag naar eigen invulling.

Thanks guys, and girls.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Techniek

Antwoorden (1)

Ik had een ruwe berekening gepost die er op neer kwam dat je maximaal zo'n 25 Watt uit 1 pin (of drempel) zou kunnen halen.

Daarnaast de opmerkingen:

- Die energie is niet gratis, maar moet (extra, inclusief rendementsverliezen) geleverd worden door de passerende auto's.

- Je vraag is onduidelijk: je hebt het over een 'drempel' en over een stuk weg van 1000 meter lang, verklaar je nader?