Hoeveel DC kan een algemene huis-tuin-en-keukenschakelaar schakelen?

Zelfde vraag voor zekeringen en automaten. Meestal is enkel maximale AC-stroom meegegeven, maar ik kan me voorstellen dat deze waarde niet 1:1 doorgetrokken mag worden naar DC.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Techniek
2.6K
jc54
9 jaar geleden
@viridiflavus; Waarom zou er een vlamboog ontstaan? Bij een goed functionerende schakelaar heb je hooguit een vonkje bij het inschakelen, maar zodra de schakelaar gesloten is, is er niets meer aan de hand.
En hoe kom je er bij dat in de praktijk hooguit met 24 volt DC gewerkt wordt? Bij de fiets met trapondersteuning heb je al accu's van 36 volt of meer. En wat te denken van elektrische heftrucks e d...........

Antwoorden (1)

Contacten in schakelaars voor wisselstroom zijn in principe niet bruikbaar voor gelijkstroom.
Toelichting: Een stroomkring wil zichzelf behouden. Bij wisselspanning gaat de waarde steeds door nul dus is er steeds een moment dat het los kan laten, maar bij een gelijkspanning zal je vonkvorming en dus inbranding van de contactvlakken krijgen als je de stroomkring wilt onderbreken. Hoe hoger de stroom hoe groter de inbranding. Het schakelen van gelijkstroom moet dus snel gebeuren en de contacten moeten beter bestand zijn tegen inbranding.
Voor wisselspanning kun je dus relatief goedkope materialen gebruiken voor de contactvlakken, waardoor je dus niet 1 op 1 kunt zeggen welke gelijkstroom ze kunnen verdragen.
Twee verschillende schakelaar die bijvoorbeeld 10 A wisselstroom kunnen voeren, kunnen afwijkende gelijkstroomcapaciteit hebben.