Is onze wetenschap technisch in staat, onze voertuigen 10 x zo groot te maken, zonder dat ze minder functioneel zijn?

Stel je maakt een trein 10 x zo groot, of een auto, een vliegtuig, een boot enz.
Kunnen we dat, of is er ergens een grens en waardoor?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Techniek
1.8K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
viridiflavus Wat ik me al zo lang afvraag, na al die extreem grote boten en vliegtuigen, beperkt onze kennis uiteindelijk de afmetingen, of zijn het de materialen.
Het allergrootste passagiersvliegtuig, dat sinds kort vliegt, leek enkele tientallen jaren geleden ook onmogelijk.
Het zelfde zie je nu gebeuren bij de gebouwen er liggen plannen tot 1 km. hoog!
Maar waarom geen 2 km?
10 km.
Wat is onze beperking?
Ik zie hem niet.
Wat dat betreft leven we in een super tijd!

Het beste antwoord

Moet ik rekening houden met economisch haalbaar of kan ik over een onbeperkt budget beschikken, want daar gaat het in feite over. De materialen en de techniek zijn er, nu alleen nog geld.
Als men bekijkt welke structuren zoals de zeppelin, de duitsers konden maken, met een beperktere kennis, geen computers en veel te zware materialen, zou het toch in theorie moeten lukken. Theorie die dan moet gefinancierd.
Vraag is of we eigelijk moeten vergroten of dat we kleiner maar efficienter moeten werken, want "less is more"
Robert
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja de vraag gaat alleen of het mogelijk is en is er wel een grens en waarom?
Maar dat van die zeppelin, wordt aan gewerkt heb ik ergens gelezen, die zouden ze in deze tijd, veel groter kunnen maken.
bedankt voor je antwoord +
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zijn er grenzen? Ja maar die zijn tijdsgebonden en door een simpel idee kunnen die mega ver verlegd worden .
Ooit was er een grens bereikt wat betreft de grote van de schepen. Een simpel idee liet de tonnage exploderen. Het gebruik van de compartimenten bouw was een feit.
Visionair Jules Verne bracht als eerste een mens op de maan. Een fantasie die als Onmogelijk werd beschouwd.
Gaat men ooit sneller dan het licht kunnen reizen?
Ik zeg van wel. Enigste probleem is dat ik niet de gave heb, zoals Jules Verne die had, om alles in een boek te gieten ;-)
Robert
Nb ik mag nog niet stemmen mar toch een +
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja een goeie!
De grenzen zijn tijdsgebonden.
Slechts een simpel idee, vaak perongeluk ontdekt, kunnen grensverleggend zijn.
ja die Jules Verne was me er eentje, totaal voor gek versleten toen hij nog leefde, maar inmiddels weten wij wel beter.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vooral na je toevoeging van je reactie onder je vraag, vind ik dit het beste antwoord.
Het is een kwestie van tijd en geld!

Andere antwoorden (2)

Bij vliegtuigen kan het sowieso niet. Dat kunnen de materialen niet aan. Als je ze van sterker materiaal maakt worden ze te zwaar als je ze van zwakkere/lichtere materialen maakt worden ze te zwak. Wellicht zou het met extreem zeldzame superlichte en supersterke materialen kunnen maar daar wordt het vliegtuig weer onbetaalbaar van. Treinen en auto's is een ander verhaal... maar onze infrastructuur is er ook niet echt op ingesteld natuurlijk :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als de vliegtuigen hun vorm zouden veranderen, kunnen ze misschien nog wel 3x zo groot worden.
Boten met scharnierende compartimenten, kunnen mogelijk wel 1 km. lang worden.
Enz.
dank voor je antwoord+
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ooit was het gebruik van koolstoffiber (carbon) onbetaalbaar. Nu worden er Hengels van gemaakt die nog geen 50€ kosten.
Zo zal het met al die andere nieuwe materialen ook gaan
Robert
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is waar, maar ik betwijfel over er ooit een materiaal zal komen wat sterk genoeg is om een 10 keer zo zwaar vliegtuig te bouwen vergelijken met hoe ze nu rondvliegen. Onderstaand antwoord legt duidelijk uit waarom niet. En zeker zou de vorm van vliegtuigen moeten veranderen, de huidige configuratie zit al bijna aan z'n limiet.
Een auto die 10x zo groot is, is natuurlijk minder functioneel, immers, niemand kan meer bij het rempedaal of het stuur. Als de persoon of auto erop aangepast wordt, of als een 10x groter iemand hem bestuurd, dan kan het wel, al zijn de wegen in Nederland hier er niet geschikt voor.
Er bestaand enorme wagens en voertuigen, bijvoorbeeld in steengroeves. Op Discovery Channel kun je die veel zien. Er bestaan ook grotere treinen, maar geen grotere vliegtuigen dan de huidige bekende grootste modellen passagier en vrachtvliegtuigen.
Ook bij auto's en treinen is er een grens, bij alle voertuigen eigenlijk, en ook bij gebouwen. Dat komt door vele natuurwetten.

Als je een object vergoot, dan vergoot de oppervlakte minder snel dan de inhoud.
Als je een kubusje van 1 centimeter vergroot naar een kubusje van 2 centimeter dan is de lengte verdubbeld.
De oppervlakte is van 6x1x1=6 vierkante centimeter verviervoudigd naar 6x2x2=24 vierkante centimeter.
En de inhoud is van 1x1x1=1 kubieke centimeter verachtvoudigd naar 2x2x2=8 kubieke centimeter.

Een object wat twee keer zo groot is, is nu acht keer zo zwaar. Hierdoor vereisen grotere objecten (voertuigen of gebouwen) sterkere of stevigere materialen. Een vliegtuig heeft draagkracht van de vleugels nodig, dat gaat in lengte en oppervlakte. Een vergroot vliegtuig heeft meer gewicht, en zal dus niet op kunnen stijgen, tenzij lichtere en sterkere materialen zijn gebruikt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit zie je ook in de natuur. Kleinere beesten kunnen makkelijker vliegen, en makkelijker stilhangen in de lucht. Dieren groter dan ongeveer een kolibrie kunnen niet meer stilhangen in de lucht. Vogels boven een bepaalde grootte moeten zelfs een aanloop nemen om op te kunnen stijgen. Een insect heeft een andere bouw dan dieren met een inwendig skelet. En een insect heeft tracheen in plaats van longen. Onder andere hierdoor kunnen insecten niet groter worden dan een aantal centimeter of decimeter, terwijl gewervelde dieren zo groot als dinosaurussen of walvissen kunnen worden. Bij voertuigen gelden dezelfde soort principes, en ooit is er een grens.
In de scheikunde industrie moeten ze processen ook anders uitvoeren dan in het laboratorium in een reageerbuisje. De stoffen die met elkaar moeten reageren hebben ook te maken met die wetten van oppervlakte en inhoud. In een reactorvat gaat dat anders dan in een veel kleiner reageerbuisje, dus dat moet worden aangepast.
Een automotor die zo 10x vergroot wordt zal waarschijnlijk ook niet werken, de benzine en zuurstof kunnen niet goed en op tijd mengen. Een aangepaste en speciale motor, of meerdere kleinere motoren zijn nodig. Een dier zonder iets van een bloedsomloop (een simpel soort worm bijvoorbeeld) kan nooit groter en dikker worden dan ongeveer een centimeter, omdat zuurstof de binnenste cellen niet bereikt. Een dier met iets van een bloedsomloop kan wel groter worden (wormen met een bloedsomloop zoals regenwormen bijvoorbeeld.)
In het kort, als iets groter wordt moet het ook complexer worden om te kunnen functioneren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In Science Fiction komen hele grote voertuigen voor, bijvoorbeeld de Star Destroyers en Death Stars uit Star Wars. In hoeverre dit technisch mogelijk is, is de vraag. Ook in de natuur is er een limiet trouwens, een grote ster stort in door zijn eigen zwaartekracht.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je een auto 10x groter maakt dan kun je er ook gewoon 20 stoelen op een rij van maken ipv 2.. Het hoeft toch niet per se uitvergroot maar GROTER.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vandaar mijn regel "als de auto er op aangepast wordt." Een auto met 20 stoelen is wel een ander model auto dan het origineel.
NB op de plek van één stoel, kun je in een 10x grotere auto wel meer dan 100 stoelen kwijt. Maar er moeten dan ook gangpaden komen zodat iedereen z'n stoel kan bereiken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
cabbit mooi antwoord, dank je wel.
+