Waarom vervangen ze aardgas in gasvelden niet met water om bodemverzakking te voorkomen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Techniek
1.1K

Het beste antwoord

De ruimte is niet het probleem; dat is er wel, er zat eerst gas in. Het probleem is dat ook het water een druk moet hebben zo groot als het gas. En je moet zo diep boren dat het onderaan in het gasveld terecht komt. Volgens mij is het geen gek idee. Het moet alleen niet in contact komen met een afsluitende zoutlaag, omdat deze dan kan oplossen en het gas niet meer opgesloten is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Er is geen ruimte om het water naar toe te pompen. Het gas (dat dikwijls onder een druk van 350 bar) in de poreuze zandsteenlagen is er uit en de zandsteenlagen klinken in, worden samengeperst door de grondmassa erboven.
Als je daar water naar toe pompt neemt alleen maar je grondwaterniveau toe. En dat is juist een probleem in de gaswinninggebieden, dat waterniveau. Er moeten daar voortdurend dijken en kades worden verhoogd, omdat de grond zakt en het waterniveau niet.
Bij de TU-Delft hebben ze een plan met CO2 om in de aarde te pompen, maar ik weet daar het fijne niet van, of en hoe dat bodemverzakkingen kan voorkomen.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Maar als men schaliegas wil winnen gebruikt men frakking vloeistof die voor 80 a 90 % uit water bestaat. Overige is zand en chemicalien. De druk die men gebruikt varieerd tussen de 100 en 400 bar, Dit doet men omdat die laag minder poreus is. Bij een zandsteenlaag die meer poreus is zou het dan ook moeten kunnen.
Als het gas nu opgesloten zit in een grondlaag en dus niet spontaan ontsnapt waarom zou dan dat water wel gaan lekken naar het grondwatergrondlaag. (mooi woord voor galgje) Je zou zelfs het overtollige grondwater kunnen weg pompen naar het dieper gelegen gasveld.
Worst case ontsnapt het via het boorkanaal. Maar men beweerd dat dat bij frakking niet kan gebeuren. Laat men dat dan bewijzen in de praktijk door het eerst in Groningen te doen met water zonder chemicalien,.