Waar zit het balletje in een spuitbus (dat je hoort wanneer je de bus schud)? (lees info)

Naar aanleiding van de volgende vragen:
http://www.goeievraag.nl/vraag/huis-tuin/doe-het-zelf/balletje-spuitbus.371552
http://www.goeievraag.nl/vraag/overig/waarvoor-balletje-hoort-schudt-spuitbus.13425

vraag ik me af waar dit balletje zich bevindt. Hoe werkt het precies? Ik heb even gezocht, maar heb werkelijk niks kunnen vinden.
Vraag puur uit interesse.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Techniek
4.3K

Het beste antwoord

Dat ligt gewoon onderin de spuitbus. Zo'n spuitbus heeft (als je hem van onderen bekijkt) een holle bodem. Aan de binnenkant van de bus zit dus een bult in de bodem, het balletje ligt in de geul tussen de bult en de zijkant van de bus. Je hoort hem vaak niet bewegen omdat er natuurlijk ook verf in de bus zit die de bewegingen van het balletje dempt en als je de spuitbus een tijdje niet gebruikt hebt het balletje zelf insluit in een dikke laag verf, dan moet je even goed hard schudden om hem weer tot leven te wekken.

De werking is heel simpel, het enige wat dat balletje doet is de verf 'roeren' als je met de bus gaat schudden. Als het balletje er niet zou zitten zou je heel lang moeten schudden om de onderste laag verf te mengen met de bovenste dunnere laag.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Thanks :)

Andere antwoorden (1)

Het stalen kogeltje in een verfspuitbus zal zich op het laagste punt van de bus bevinden. Het is bedoeld om de verf in de bus te kunnen roeren zodat het homogeen uit de bus gespoten kan worden. Slimme grafittyspuiters gebruiken magneetjes aan de buitenkant van de bussen in hun rugzak zodat het rammelende geluid van de kogeltjes ze niet verraadt.