waarom wordt een kabel van 10 meter 4mm2 heet? naar en van mijn frequentieregelaar van 22 kwh

10 meter kabel van 4mm2 is normaal genoeg voor 22 kwh

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Techniek
1K

Het beste antwoord

Wisselstroom is altijd een heikele zaak wat betreft warmteontwikkeling in de kabels, bij lichtdimmers en frequentieregelaars moet je inderdaad oppassen. Zie de bron, het heeft te maken met resonantie in een transmissielijn. Laatst was er nog iets over de hitteontwikkeling bij gebruik van lichtdimmers (in Burj Al Dubai), maar ook de frequentieregelaars vormen een risico, dat je niet op grond van gelijkstroomvergelijkingen kunt inschatten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Mogelijk dat er een breuk in de kabel zit, de weerstand is in ieder geval te hoog.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
22 kW en 230 Volt dat levert een stroom van 22000 : 230 = ruw weg 100 Ampère. Normaal neemt men maximaal 5 A per mm² wat dus een kabel van, standaard 25 mm² zou moeten zijn in uw geval.
Die kabel wordt heet omdat een geleider in koper een soortelijke weerstand heeft van 0,0175 Ωm, in uw geval dus R = (ρ x L) : S dus R = 0,0175 x 20 : 4 = 0,875 Ω
R = weerstand in Ohm (Ω)
ρ = soortelijke weerstand in Ωm
L = lengte in meter (heen en terug).
S = is sectie in mm²
Die weerstand veroorzaakt een spanningsval van U = I x R = 100 A x 0,875 Ω = 98,5 Volt

Nu kunnen we uitrekenen hoeveel watt die kabel verbruikt.

P (W) = U (V) x I (A) = 98,5 V x 0,875 Ω = 86,1 Watt en DAT veroorzaakt die opwarming.