Waar kan ik een u-profiel met schans kopen?

Voor ons natuurkundepracticum hebben we een u-vormige schans nodig. In het lab zijn er een aantal anderen, maar deze zijn te klein. We willen er een knikker mee afschieten, dus het moet een u-profiel zijn. Het lukt me echter niet om een variant met een schans te vinden.
Iemand enig idee? Of zou ik het kunnen verbuigen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Techniek

Antwoorden (1)

Misschien is het duidelijker als je aangeeft wat je precies van plan bent en welke materialen je op dit moment al voorhanden hebt. Ik begrijp uit je bericht wel dat je al een aantal U-profielen ter beschikking hebt maar het is me niet duidelijk wat je bedoeld met een U-profiel met schans...??

In elk geval zou ik niet proberen een U-profiel te buigen. Afhankelijk van de hoogte van de opstaande kanten zal hij slechts een heel klein beetje kunnen vervormen doordat op de plek van de buiging de opstaande wanden naar buiten worden geduwd. Als je nog verder buigt zal er een knik (vouwlijn) in de opstaande wanden ontstaan die er meteen ook voor zorgt dat het bodemvlak van de U-vorm niet meer in een boog wil buigen maar ter plaatste van de knik in de wanden nu ook een vouwlijn gaat vormen. Probeer maar eens het binnenste bakje van een luciferdoosje te buigen, dan zul je het zien.

Ik vraag me af:
Kun je niet gewoon een recht U-profiel over de hele lengte van de opstelling in een schuine stand omhoog richten?

Ten tweede:
Als het gaat om het simpelweg afschieten van een knikker, dan zou je evt. met een stukje dun triplex en een figuurzaagje aan de slag kunnen om zelf de perfecte schans te fabriceren....

tot slot:
Als je daar geen moeite in wil stoppen maar liever iets wil kopen, zou ik je aanraden om naar de speelgoedwinkel te gaan en een geschikte (matchbox?)racebaan te halen. Deze hebben vaak alles van bochten tot schans en misschien zelfs een looping in het U-vormig baanprofiel.
Eventueel zou een modelbouwzaak uitkomst kunnen bieden.