Stroom, hoe zit dat?

Hoe zit het met de - stroom?
als stroom echt op is wanneer het op is, dan zouden de stopcontacten maar 1 gat hebben ( + stroom natuurlijk),
want dan hebben we geen - stroom nodig als de stroom op is!

Waar gaat dan de - stroom naar toe en waar blijft het?
Is er een manier om van - stroom + stroom te maken?

Alles op een rijtje:
WAAROM HEBBEN STOPCONTACTEN EEN - AANSLUITING NODIG?

WAT GEBEURT ER MET - STROOM?

Toegevoegd na 22 uur:
*******************************
Dus net als bij water:
zonder hoogte(spanning) verschil gaat het water (strom) niet stromen!

1 deel beantwoord nu de andere vraag!
WAT GEBEURT ER MET DE - STROOM NADAT HET DOOR HET APPARAAT IS GEGAAN

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Techniek
1.4K
jc54
11 jaar geleden
Het ziet er wel heel erg schreeuwerig uit zo met al die hoofdletters, let daar in het vervolg op.

Het beste antwoord

Volgens mij is er hier sprake van 3 kwesties die opgehelderd moeten worden. Ik zal proberen ze uit te leggen.

1. Voor stroom is spanning nodig. Een electrische stroom loopt altijd tussen twee punten waartussen een spanningsverschil bestaat. Bovendien moet er tussen die twee punten een geleider zijn aangesloten. Bijvoorbeeld een lamp of een of ander apparaat. Het spanningsverschil wordt uitgedrukt in Volt. Soms wordt één van de punten met 0 of aarde aangeduid maar dat doet er in feite niet toe. Het gaat om het spanningsverschil.

2. Uit het stopcontact komt wisselstroom. Of beter, er staat wisselspanning op en als je er iets op aansluit gaat er wisselstroom lopen. Dat betekent dat welk gat nu + en welk gat - is, heel snel verandert. Om precies te zijn 50x per seconde (in NL). Je kunt dus niet zeggen dat één gat de + is en de ander de -.

3. Uit een batterij of accu komt gelijkstroom. Daar is dus wel sprake van een + en een -. Toen de batterij werd uitgevonden, ontdekte men dat het belangrijk is om iets niet verkeerd om aan te sluiten. Men heeft toen vrij willekeurig de twee kanten + en - genoemd en men sprak over een stroom die van + naar - liep. Later ontdekte men dat de stroom eigenlijk vervoerd wordt door elektronen en dat die negatief geladen zijn. Die bewegen van de - naar de + pool. Dus de stroom gaat van + naar - maar de elektronen gaan van - naar +.

Al met al heeft de aanduiding - eigenlijk niets te maken met dat iets op is of dat er tekort van iets zou zijn. De - en de + zijn beide nodig om een stroom te laten lopen. Een betterij kan wel opraken. Als het spanningsverschil tussen de - en de + te laag wordt dan zal er te weinig stroom lopen en wordt het tijd voor een nieuwe batterij.
11 jaar geleden
jc54
11 jaar geleden
Dat van die batterij en verkeerd om aansluiten is pas gekomen met de halfgeleiders. Vroeger werden er auto's gemaakt met de min aan massa, maar ook auto's met de plus aan massa. Het aangeven van de polariteit bij batterijen had te maken met de stroomrichting van de vrije elektronen.
WimNobel
11 jaar geleden
Nee hoor, het onderscheid tussen de + en - pool werd al gemaakt bij het galvanisch element (1780). Dat electrische stroom wordt veroorzaakt door negatief geladen vrij door de geleider bewegende deeltjes is pas in 1896 door Thomson ontdekt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
sorry, voor deze nutteloze vraag, ben inmiddels wijzer geworden! :) toch bedankt voor de moeite!

Andere antwoorden (2)

Een stopcontact heeft twee aansluitingen, omdat je een onderbreking hebt in een kring. Deze herstel door een apparaat aan te sluiten middels een stekker met twee polen. Op die manier kan de stroom via de ene pen je apparaat in, en komt er via de ander pen weer uit. Zo is de cirkel gesloten.
Stroom kán alleen vloeien in een gesloten circuit. Hoe dat allemaal precies in zijn werk gaat kan je leren bij je natuurkunde lessen of een cursus elektriciteitsleer, daar leer je ook over polariteit (+ en -).
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dus er komt stroom uit de -pool? waar gaat die dan heen?
Of ik jouw vraag goed begrijp dus goed beantwoord moet je zelf maar even kijken als je mijn antwoord hebt gelezen. Ik hoop dus dat ik begrijp wat jij bedoelt.
Stopcontacten (officieel wandcontactdozen of wcd) geven electrische stroom. In de volksmond "stroom", eigenlijk fout (zie bron) maar goed. De energieleverancier (Nuon, Eneco etc) sturen geen stroom naar jou maar houden een verschil in lading in stand tussen jouw plus en min gaatjes van het stopcontact. Door hier een apparaat tussen te plaatsen gaan deze + en - proberen in evenwicht te komen dus allebei evenveel lading (de natuur wil dit graag). Zou je de - stroom aansluiting weg halen dan kan er geen verschil meer bestaan in lading omdat je maar 1 aansluitingspunt hebt dus kan jouw apparaat niet meer werken. Het is heel technisch en gaat over elektronen die zich verplaatsen.

Misschien hier kijken is ook duidelijk voor jou:
http://wikikids.wiki.kennisnet.nl/Electriciteit

Begrijpelijk uitleggen maar niet helemaal juist?
Stroom komt uit het ene gaatje, via de televisie, naar het andere gaatje want deze stroom is van de Nuon, Eneco ofzo en daar wil het weer naar terug. Met maar 1 gaatje gaat dit niet lukken.

Stroom op? Via wind, zon, waterkracht, kolen, gas, hout etc etc is door middel van verbranding of beweging ook stroom op te wekken dus stroom op? Nog lang niet.

Snappie?