In welk geval wordt er meer gas verbruikt: thermostaat aan en radiatoren uit OF thermostaat aan en radiatoren aan?

Als de thermostaat aan staat (dus stookt) wordt er gas verbruikt. Is dit meer bij opendraaien van de radiatoren?

8 jaar geleden
in: Techniek
15.9K
Reddie
8 jaar geleden
Thermostaat aan en radiatoren uit is een volslagen onzinnige combinatie.
De ketel kan geen water rondpompen, en verwarmt uitsluitend zichzelf.
roelp
8 jaar geleden
De vraag is, ongeacht het onzining is of niet, verbruikt het meer of minder energie dan wanneer de radiatoren aan of uit staan?

Het beste antwoord

Als de (kamer)thermostaat aan staat, springt de brander aan tot het water in de ketel en een klein stukje leiding op de ingestelde temperatuur van de ketelthermostaat gekomen is.

Bij ouderwetse installaties kan er met alle radiatorkranen dicht dan verder vrijwel geen water circuleren en neemt er dus maar een heel kleine hoeveelheid water rondom en in de ketel deel aan de opwarming.
Bij moderne installaties is er vaak een bypass tussen de aanvoer- en afvoerleidingen en de radiator. In zo’n systeem kan het verwarmde water ogenschijnlijk nutteloos rondjes door de hele installatie stromen (d.w.z. de aan- en afvoerleidingen, maar niet de radiatoren zelf), maar een voordeel daarvan is wél dat je zo wel meteen warmte in je radiator krijgt zodra je ergens ver van de ketel een radiatorknop opendraait.

Hoe dan ook: met radiatorkranen dicht is er altijd veel minder watervolume dat aan de opwarming meedoet dan bij radiatorkranen open. Dus zal de ketelthermostaat bij dichte radiatorkranen de brander veel sneller dimmen tot aan de waakvlamstand, of wellicht zelfs afsluiten, ik weet niet zeker of er zulke ketels zijn die elke keer opnieuw naar behoefte uitdoven cq ontsteken.

Het antwoord wordt dus: met radiatorkranen open moet er (in beide soorten systemen) véél meer water opgewarmd worden, en dat verwarmt dan het huis, waardoor er veel meer in-huis-deels-afgekoeld water terugkeert naar de ketel, waardoor daar veel sneller de ketel weer van de temperatuurvoeler van de ketelthermostaat een impuls krijgt om opnieuw te gaan verwarmen.
Als er meer warmte geleverd wordt, verstook je meer gas.

Met de radiatorkranen dicht en de kamerthermostaat aan doet de ketel hoogstens zoiets als een stationair draaiende automotor: hij houdt zichzelf warm, en verder is een verwarmingsketel daarbij nog eens zo slim geconstrueerd dat hij lange perioden min of meer niks doet: en dat kan ook niet anders, want met radiatoren dicht kan de warmte behalve door de schoorsteen gewoon nergens echt naar toe!

Als het voor circulatie beschikbare en tamelijk beperkte deel van het watercircuit opgewarmd is, met radiatoren dicht, dan kan de kamerthermostaat nog zo hoog gezet worden, de opdracht is dan aan dovemansoren gericht zolang als de ketelthermostaat voelt dat het weinige meedoende water allemaal allang warm is.
8 jaar geleden
roelp
8 jaar geleden
@Bordensteker: Goede uitleg!

Andere antwoorden (3)

als je de thermostaat hoger zet slaat de ketel aan omdat de temperatuur in huis hoger moet worden. de thermostaat bepaald de hoogte van de temperatuur.

als je de radiatoren uit zet zal veel langer duren voordat de gewenst temperatuur is bereikt en blijft de ketel langer heet water rond pompen. de ruimte verwarmt dan wellicht door de leidingen of in het geheel niet.

als je de radiatoren open zet wordt de lucht in de ruimte warmer en wordt de gewenste temperatuur eerder bereikt en zal de ketel ook weer sneller worden uitgeschakeld.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Reddie
8 jaar geleden
Als je de radiatoren uit zet wordt er in het geheel geen water rondgepompt. De ketel verwarmt uitsluitend zichzelf.
Min.
bamibal
8 jaar geleden
@Reddie: maar de ketel zal niet door de thermostaat uitgeschakeld worden, omdat de gewenste temperatuur nooit bereikt wordt. Zou de ketel dan niet theoretisch oneindig lang blijven draaien en gas gebruiken?
roelp
8 jaar geleden
@bamibal: Juist, dat is de correcte vraagstelling.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Er wordt niet alleen naar de kamertemperatuur gekeken maar ook naar de keteltemperatuur. Als deze de gewenste waarde heeft dan stopt de gasbrander. Als het water niet rondgepompt wordt blijft de temperatuur in de ketel langer hoog en zal de brander niet aan gaan. Aan de andere kant zal de kamertemperatuur nooit bereikt worden (gemakshalve laat ik weersinvloeden en dergelijke even buitenbeschouwing, vorst zal een ander effect hebben dan een hittegolf) waardoor er een continue signaal is om te gaan branden. Ik heb geen idee wat het netto effect op het gasverbruik is (de reden waarom ik niet verder kom dan een reactie en geen antwoord geef). Ik weet daarom ook niet of de min wel terecht is.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@reddie Aanvoerleidingen worden ook warm, ook bij gesloten radiatoren. En een ketel verwarmt in aangegeven situatie niet "zichzelf", maar het water in het CV-circuit tot een (op de ketel) ingestelde max (uitstroom-)watertemperatuur, dus ik geef +1 ter compensatie.
Bij gesloten radiatoren zal minder gas worden verbruikt om de doodsimpele reden dat er hooguit de zelfde warmte zal worden geleverd als met open radiatoren bv als het buiten echt warm is, in alle andere gevallen wordt minder warmte geleverd en dus minder gas verbruikt
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ligt het aan mij dat ik dit antwoord totaal niet begrijp ?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Misschien
Deze vraag is niet te beantwoorden zonder aanvullende parameters.
(vraagtemperatuur verses omgevingstemperatuur, kamerthermostaat of weersafhankelijke thermostaat, modulerend of niet-modulerend etc..) Over het algemeen is het niet verstandig de radiatoren in de ruimte waar (kamer)-thermostaat zich bevindt dicht te houden, omdat de gevraagde temperatuur niet bereikt kan/gaat worden. CV-ketel zal continue proberen CV-watertemp op max temperatuur te houden en wordt dus in dergelijk geval meer gas verbruikt dan noodzakelijk is.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Volgens mij kun je het wel beantwoorden zonder de parameters want de vraag kent maar 2 situaties
alle radiatoren open, thermostaat aan
alle radiatoren dicht, thermostaat aan
Dat moet simpel genoeg zijn om een antwoord te geven.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@gerardkh Nee, zo simpel werkt een CV-systeem nu eenmaal niet