Ik weet dat je licht d.m.v een spiegel kunt reflecteren, maar nu dacht opeens... als je nu een hele hoop spiegels hebt, kun je dan je kamer verlichte?

wil een hele kamer verlichten met een hele hoop spiegels die allemaal in een juiste positie staan waardoor slechts één lichtstraal zoveel meer wordt gereflecteerd. Is dit mogelijk of is dit onzin?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Techniek
6.4K

Antwoorden (8)

Ja was laatst op mythbusters door het strooilicht heb je genoeg licht om te zien .
Leuk detail gepolijste metalen platen deden het beter dan normale spiegels
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja was vanmiddag op mythbusters, zo zou het energie sparen hee :D
Hangt er van af hoe sterk je oorspronkelijke lamp/lichtstraal was. Bij het reflecteren gaat steeds wat lichtsterkte verloren. Maar met een sterke lichtstraal zou het moeten kunnen, ja.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
hmm inderdaad, mss met een ledlampjes ofzo. Jammer dat er geen perfecte spiegels bestaan
Wit Licht heeft alle kleuren in ons kleurenspectrum , als deze op een kleur schijnt , absorbeert deze kleur energie en wordt dan zichtbaar door reflectie van die ene kleur (een kleur spiegel) , dus theoretisch zou licht eeuwig doorgaan d.m.v van reflecties .

Echter is dat niet zo licht verliest zijn intensiteit door absorptie.
Zo geeft licht warmte af , dat is dan conversie van licht naar warmte.
En wellicht dat op moleculair niveau meer gebeurt wat de intensiteit verlaagd , maar ook warmte conversie gebeurt in op moleculair niveau

Of dit bovenstaande helemaal klopt weet ik niet , want dit verzin ik ter plekke , maar ik denk dat als je een lichtbundel d.m.v spiegels steeds weerkaatst , je meer lichtopbrengst verliest dan een directe lichtbron in het midden.

En BOVENDIEN , als je in een van je lichtbundels gaat staan :-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"Iets zien" betekent dat een lichtstraal op een voorwerp komt en dat licht weer reflecteert. Zou je de lichtstraal met spiegels gaan "sturen" dan maak je alleen de hoek anders, maar een voorwerp zie je niet omdat er geen lichtstraal opkomt. . Door het spiegelmateriaal krijg je wel strooilicht en zal de lichtstraal steeds zwakker worden. Dit noemen we "de wet van behoud van energie". Een 25Watt lampje kan dus nooit 60Watt gaan opleveren dmv spiegels. Bij de laatste spiegel is het bijv. nog maar 10Watt licht en je hebt dan 15Watt aan strooilicht. Daarnaast kan je licht alleen sturen als het licht maar van een frequentie is, anders krijg je altijd strooilicht.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
eigenlijk kan je dit simpel oplossen met een lenzen stelsel welke hun brandpunt in de kamer hebben op een vaste plaats. op die plaats monteer je een ronde glanzende bol en je kan hiermee redelijk licht opbrengst krijgen bv een disco bol
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, er is zelfs een dorp in italie dat de helft van het jaar geen zonlicht had doordat ze zo diep in een dal lagen. De burgemeester heeft spiegels laten plaatsen zodat ze nu wel licht hebben.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je een lamp aandoet gaat het licht alle kanten op waar het ongehinderd heen kan. Lukt dit niet dan heb je schaduw. Wil je een beter verlichte kamer hebben dan moet je diverse spiegels zo plaatsen dat zij her en der een stukje lichtbundel pakken en dit reflecteren naar de donkere plekken (schaduwplekken) op jouw kamer. Dan heb je dus met één en dezelfde lamp een BETER verlichte kamer. Je hebt niet opeens meer licht gekregen want er is niets aan de lamp veranderd. De lamp verlicht jouw kamer en de spiegels kunnen schaduwen doen vervagen maar niet de kamer lichter maken. Je maakt op deze manier efficiënter gebruik van het licht.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, dit is al lang gekend in de seks-industrie. Erotische kamers bevatten zeer veel spiegels maar ook kinderkamers, fitnessrooms en zo worden dikwijls met veel spiegels ingericht en dan met minder commerciële bedoelingen.

Hoe duurder de spiegels en hoe meer licht ze weerkaatsen (je moet dat dan speciaal vragen), hoe klaarder je kamer zal zijn.

Maar als je het alleen om je kamer te verlichten gaat, dan kun je eigenlijk een dure verf nemen die echt heel erg wit is en dan kun je met een klein lichtje ook heel veel licht verspreiden zonder dat het je teveel afleidt.

Als je een knappe kop bent, kun je de lichtenergie en 'lichtdruk' ook zelf berekenen met je spiegels, zie http://www.einsteingenootschap.nl/Vertaling%208.htm

PS: Goedkope spiegels vind je dikwijls bij iemand die afbraakwerken doet (bij voorkeur beurs-standen). Maar ze zijn dan niet altijd van hetzelfde formaat.