Hoe hoog kunnen we in de praktijk onze gebouwen bouwen, waar is de echte 'limit'?

In Dubai staat momenteel het hoogste gebouw van 828 meter. Nu las ik dat er weer plannen zijn om minimaal een te bouwen van 1200 meter. Eerst werd er gesuggereerd van 1600 meter maar later teruggeschroefd. Dat laatste is haast 2 x zo hoog als nu het hoogste. Het is natuurlijk niet zo dat als je 2 x hoger wilt bouwen de kosten ook 2 x hoger zullen zijn maar misschien zelfs kwadratisch toenemen omdat je een veel diepere funderingen nodig hebt en niet alles zomaar 2 x breder moet worden. Stel de kosten zijn het probleem niet wat is dan the 'limit'?

http://nl.wikipedia.org/wiki/Nakheel_Tower

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Techniek
3K

Het beste antwoord

Je kan quasi oneindig hoog bouwen, de vraag is hoelang dit economisch haalbaar blijft.

Je moet weten dat de doorbuiging aan de top van de toren één van de moeilijke punten is; je mag een meter uit het lood hangen, maar trillingen moeten vermeden worden. Zo'n trillingsdemper (mass tuned damping) is dan ook nodig. En weet dat die trillingen stijgen met .

Uiteraard stijgen ook je normaalkracht (~l), dwarskracht (~l) en vooral je moment (~l²) onderaan de inklemming, maar door onderaan de toren breder te laten worden kan je dit oplossen.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dan denk ik als je de voet heel breed maakt kan je heel hoog komen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik vraag me wel af, wat het kost om een glas water te tappen op de hoogste verdieping.

Andere antwoorden (2)

In Nederland zijn er plannen/ideeen om een berg te bouwen van 2 km hoog.
Als we dat doortrekken en de hele aarde gebruiken om een berg te bouwen dan kunnen we misschien wel +/- 17000 km de hoogte in gaan. Dan moet wel veel meezitten :-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat idee van 17.000 is praktisch onmogelijk, dat kost namelijk gewoon te veel energie en geld.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De diameter van de aarde is slechts ongeveer 12.750 km.
Dus dat zal er wel een beetje raar uitzien ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Laten we het dan houden op zo'n 10.000 km.
Als geld toch niets uitmaakt en iedereen werkt mee. Ik geef toe een (beetje) onrealistisch is het wel, maar wie dacht 2000 jaar geleden dat we op de maan zouden komen?!
Het hangt er van af hoe sterk je bouwmaterialen zijn. Je toren moet niet gaan bezwijken onder zijn eigen gewicht. Het is in principe mogelijk je gebouw te verankeren aan een satelliet in een geostationaire baan, en dan heb je dus een gebouw van 35.800 km. 'hoog'.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het kan altijd nog gekker, zie ik?! ;-))
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat zei Arthur C. Clarke er zelf ook al over: "De waarheid zal, als altijd, nog veel vreemder zijn."