Als ik een 230 volt motor aansluit op het net en hem dan aandrijf mbv een andere motor op 110% nomi toerental zal ik dan electriciteit terugleveren?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Techniek
1K

Antwoorden (3)

Op 100% waarschijnlijk nog niet, in verband met allerlei verliezen. Maar met 140 of 150% moet dat wel lukken.
O ja, je kunt hem niet zomaar gewoon op het net aansluiten, daarvoor moet je een speciale schakeling hebben en ook een speciale kW-meter van het energiebedrijf.
11 jaar geleden
Nee, dat zal niet gaan.
1e heeft je aangedreven motor (als dynamo) geen eigen magnetisch veld. Dat veld wordt bij gebruik als motor namelijk ook door stroom van het lichtnet geleverd.
2e je hebt niet alleen elektrische energie nodig, maar het moet ook in fase met de wisselspanning zijn.
Reddie
11 jaar geleden
met een 230v eenfase motor zal je dit niet lukken....

met een 3 fase motor kun je op 1 fase 230v zetten, op het moment dat deze iets sneller gedraaid zal worden (zeg die 110%) zal je in theorie electriciteit opwekken, dit omdat je in feite het magnetisch veld nu vooruit trekt en dus energie levert.

alleen de opstelling die je bedacht hebt zal niet gaan werken, je zult altijd verliezen hebben dus netto zul je altijd energie uit het net halen.

als je hem op een andere manier aandrijft kan het wel, zoek maar eens naar zelfopwek bij de bijgevoegde link.