Zou je benzine diesel en waterstof kunnen gebruiken als hydrauliekolie?

Stel ik heb een graafmachine of eigenlijk gewoon een auto ie geen mechanische aandrijving heeft maar hydraulische aandrijving.
Zou je dan benzine diesel en waterstof als hydrauliekolie kunnen gebruiken?
En dan ook zo dat door een pomp die aan de motor zit eerst door het hydraulisch systeem gepompt wordt voor de aandrijving van wielen/auto of de graafarm/graafmachine.
Waarna het dan naar de motor zelf gaat zodat de benzine diesel of waterstof verbrand wordt in de motor.

3 jaar geleden
in: Techniek
2.1K

Antwoorden (3)

Een hydrostatische aandrijving wordt toegepast om allerlei mechanismen aan te drijven. Ze wordt vaak gebruikt voor de aandrijving van voertuigen. Bij dit type aandrijving zorgt een verbrandingsmotor voor de aandrijving van een hydraulische pomp die op zijn beurt een hydraulische motor aandrijft. Dit hydraulische systeem is gesloten, dat wil zeggen dat dit systeem niet in verbinding staat met eventueel andere aanwezige hydraulische functies. Hydrostatische aandrijving wordt veel gebruikt in bouwmachines.
Je hebt dus in ieder geval een motor nodig om het hydraulische systeem te kunnen gebruiken en dus ook brandstof.
Benzine diesel en waterstof zijn wel brandstof voor een motor, maar GEEN hydrauliekolie.
Een hydrostatische aandrijving bestaat in de basis uit drie onderdelen. Een hydropomp, een hydromotor en uit regelkleppen. De hydropomp kan door een elektromotor of een verbrandingsmotor worden aangedreven. Aan een hydropomp wordt een werktuig bevestigd. Dit kan zowel een lier als een wiel zijn. Met behulp van regelkleppen is het vrij eenvoudig mogelijk om regelingen te realiseren.

De basis van elk hydraulisch systeem is te herleiden naar de wet van Pascal Een druk die wordt uitgeoefend op een vloeistof die zich in een geheel gevuld en gesloten vat bevindt, zal zich onverminderd in alle richtingen voortplanten.
Een hydraulische vloeistof (meestal zware olie) moet onder hoge druk kunnen staan en dat kan zeker niet net benzine diesel en waterstof (een zeer explosief gas).
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Nee, dat kan niet, omdat het hydraulisch systeem een gesloten systeem is; de olie die er in zit, kan dus niet afgevoerd worden naar een motor, omdat juist daardoor de hydraulische druk wegvalt.
3 jaar geleden
jc54
3 jaar geleden
@tinus1969; Onzin!!!! Er zijn veel hydraulische systemen waarbij olie toegevoerd en afgevoerd wordt. Denk aan hydraulische cilinders........
tinus1969
3 jaar geleden
@jc54 en waar gaat die olie uit die cylinsers heen? Blijft die ineen gesloten systeem.
Nee!!!! Omdat de verdampingstemperatuur van benzine, diesel en waterstof laag is, kan er bij die temperaturen gasvorming ontstaan. Gas is samenpersbaar en daardoor wordt het effect van hydraulische werking teniet gedaan. (Hetzelfde effect wanneer er lucht in het remsysteem van een auto zit).