Een hydrostatische aandrijving wordt toegepast om allerlei mechanismen aan te drijven. Ze wordt vaak gebruikt voor de aandrijving van voertuigen. Bij dit type aandrijving zorgt een verbrandingsmotor voor de aandrijving van een hydraulische pomp die op zijn beurt een hydraulische motor aandrijft. Dit hydraulische systeem is gesloten, dat wil zeggen dat dit systeem niet in verbinding staat met eventueel andere aanwezige hydraulische functies. Hydrostatische aandrijving wordt veel gebruikt in bouwmachines.
Je hebt dus in ieder geval een motor nodig om het hydraulische systeem te kunnen gebruiken en dus ook brandstof.
Benzine diesel en waterstof zijn wel brandstof voor een motor, maar GEEN hydrauliekolie.
Een hydrostatische aandrijving bestaat in de basis uit drie onderdelen. Een hydropomp, een hydromotor en uit regelkleppen. De hydropomp kan door een elektromotor of een verbrandingsmotor worden aangedreven. Aan een hydropomp wordt een werktuig bevestigd. Dit kan zowel een lier als een wiel zijn. Met behulp van regelkleppen is het vrij eenvoudig mogelijk om regelingen te realiseren.
De basis van elk hydraulisch systeem is te herleiden naar de wet van Pascal Een druk die wordt uitgeoefend op een vloeistof die zich in een geheel gevuld en gesloten vat bevindt, zal zich onverminderd in alle richtingen voortplanten.
Een hydraulische vloeistof (meestal zware olie) moet onder hoge druk kunnen staan en dat kan zeker niet net benzine diesel en waterstof (een zeer explosief gas).
- Bronnen:
-
https://nl.wikipedia.org/wiki/Hydrostatisc...