Kan een apparaat met een batterij ook met wisselstroom werken?

Ik ben bezig met stroom en stroomkringen en toen vroeg ik dit mij af.
(ik vroeg mij dit af omdat een batterij werkt met gelijkstroom)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Techniek
8K

Het beste antwoord

Om wisselstroom in gelijkstroom om te zetten heb je een gelijkrichter nodig, voor sommige apparaten is het behalve gelijkrichting ook nog noodzakelijk om de pulserende gelijkstroom die ontstaat door gelijkrichting nog af te vlakken met een condensator.
Voor gelijkrichting kun je een enkele gelijkrichter gebruiken die alleen de positieve helft van de sinusvorm doorlaat, een beter resultaat geeft de bruggelijkrichter die uit 4 enkele gelijkrichters bestaat (Graetz-brug) - hierbij worden de negatieve sinushelften ook gebruikt.
Bij gelijkrichting met een condensator moet men er rekening mee houden dat de gelijkspanning hoger is dan de effectieve waarde van de wisselspanning: de condensator laadt zich op tot de topwaarde van de sinusvormige wisselspanning, d.i. 1,4 x zo hoog.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Nee, dan moet er een gelijkrichter bij ingebouwd worden.

Toegevoegd na 48 seconden:
Of voor gezet oid. Verder zal de spanning uit het stopcontact iets meer zijn dan je batterij levert, kan ook voor problemen zorgen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wacht even, nu je het erover hebt...
Het lichtnet levert wisselspanning/stroom, batterijen gelijkspanning/stroom... Maar oplaadbare batterijen dan? Die worden aangesloten op het stopcontact?...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Psies :)
Dan zal er een 'omvormer' of 'inverter' ingebouwd moeten zijn!

Een omvormer is een elektronisch apparaat dat de invoerspanning van een bepaalde spanning naar een andere spanning kan omvormen. In tegenstelling tot een transformator kan een omvormer een gelijkspanning naar een wisselspanning omvormen, of een wisselspanning naar een wisselspanning met een andere frequentie. Men spreekt, al naargelang de toepassing, van een spanningsomvormer, een frequentieomvormer, of van een combinatie van beide. Een nadeel trouwens van omvormers is dat het rendement ervan niet bijzonder hoog is. Een aanzienlijk deel van de verbruikte energie wordt in warmte omgezet….
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een batterij is altijd gelijkstroom , het toestel dat je er op aansluit kan zijn een lamp maar het kan ook een motor of een radio... enz zijn . Voor de lamp is er geen probleem voor de motor , kan die enkel draaien als het een gelijkstroommotor is . Even duidelijker zijn , een lamp heeft een gloeidraad die je laat op gloeien met elektriciteit die er doorgaat , dat is de stroom.
Bij een motor werkt dat ook zo maaaaaar zijn eigenschap is gemaakt naar gelijkstroom of wisselstroom , gewoon aannemen indien je geen echte kenner zou zijn .
Luister aandachtig . u sluit een gelijkstroommotor aan op een batterij en hij zal draaien , sluit nu deze motor aan op een wisselstroom (dus geen batterij)dan zal deze motor zoveel keer per tijdseenheid (dat kan zijn per seconde , per minuut of zo groot de frequentie is)van links naar rechts proberen te draaien en dus niet draaien maar trillen

GELIJKSTROOM IS EENRICHTING VAN + NAAR - wisselstroom gaat van + naar - naar + naar - naar + enz volgens de frequentie per tijdseenheid

Graag zie ik u denken , maak het niet moeilijk en lees dit met aandacht , teken het op een groot papier en volg de weg van de elektriciteit

Toegevoegd na 25 minuten:
Hier ben ik weer .
Een apparaat zoals een lamp kan dus wel op gelijkstroom en wisselstroom werken , een motor moet gemaakt zijn voor ofwel gelijkstroom of voor wisselstroom
DIT ZIJN MAAR TWEE VOORBEELDEN die duidelijkheid kunnen brengen in uw vraag
MAAR er zijn toestellen of apparaten die beide aankunnen ... maar weeral maar dan is er intern in het toestel een omvormer gebouwd en moet men duidelijk de aansluitingen volgen zoals vermeldt , de spanning ,stroom die je zal gebruiken GELIJK OF WISSEL .
Bij ons in gans de wereld is het netspanning nu wisselspanning , dat wat je thuis binnen krijgt na de meter
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een batterij werkt met wisselstroom. Om hem dan te gebruiken voor een apparaat dat werkt op gelijkstroom, daarvoor heb je dan een apparaat nodig dat de wisselstroom omzet in gelijkstroom.