Waar zijn deze schakelaars voor in mijn meterkast?

Het gaat om de twee linker schakelaars, die zwarte. Die groene weet ik wel waar ze voor zijn.

Toegevoegd na 44 minuten:
Ik heb ook net de groepen ingedeeld en gekeken welke ruimte in welke groep zit. Nu heb ik in de badkamer de wasmachine staan. Dit is ook de enige plek waar hij kan staan, hier is ook de aansluiting. Maar nu kwam ik erachter dat hij niet in een groep zit. Heb later de aardlekschakelaar uitgezet, maar de wasmachine bleef aanstaan. Voor de rest was alles uit.
Hoe kan dit?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Kun je een wat duidelijkere foto maken? Het kan een hoofdschakelaar zijn, dus zoals het antwoord hierboven, dan zet je alles uit. Maar het kan ook een fornuisgroep zijn, heb je een electrisch fornuis, of electrisch koken? (inductie en halogeen valt hier ook onder) Toegevoegd na 2 dagen: Nou het blijkt dus de wasmachine groep te zijn, welke niet achter een aardlekschakelaar zit. Nu is de vraag of je wel of geen hoofdschakelaar hebt, de hoofdschakelaar is verplicht in elke meterkast die gebouwd is na 2005. Aan jouw meterkast is duidelijk te zien dat hij van voor die tijd is. Voor 2005 was het verplicht om bij 7 of meer groepen een hoofdschakelaar te hebben. Bij 6 of minder groepen moesten de lichtgroepen verdeeld worden over 2 aardlekschakelaars, (als er 1 uit valt heb je nog steeds licht in huis) en hier gelden de aardlekschakelaars tevens als hoofdschakelaars. Tegenwoordig is bij elke nieuwe groepenkast verplicht de hele installatie in 1 handeling uit te kunnen schakelen, dus 1 hoofdschakelaar, en daarachter alle aardlekschakelaars met weer daarachter alle groepen. Toegevoegd na 2 dagen: Toevoeging, officieel mogen er max 4 groepen achter 1 aardlekschakelaar zitten

Daar zet je het gehele zaakje mee uit, dus alle groepen.

daar zet je het hele zaakje mee uit

wasmachine aansluiting loopt NIET over aardlekschakelaar. de dubbele 2 automaten links op de foto zijn óf voor je wasmachine, óf voor een kookgroep. haal de dubbele schakelaar naar beneden en kijk of de wasmachine het 'nog doet'? succes.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100