Waar zijn deze schakelaars voor in mijn meterkast?

Het gaat om de twee linker schakelaars, die zwarte. Die groene weet ik wel waar ze voor zijn.

Toegevoegd na 44 minuten:
Ik heb ook net de groepen ingedeeld en gekeken welke ruimte in welke groep zit. Nu heb ik in de badkamer de wasmachine staan. Dit is ook de enige plek waar hij kan staan, hier is ook de aansluiting. Maar nu kwam ik erachter dat hij niet in een groep zit. Heb later de aardlekschakelaar uitgezet, maar de wasmachine bleef aanstaan. Voor de rest was alles uit.
Hoe kan dit?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Techniek
2.3K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bediening van een hele kamer of stuk zit in één schakelaar en tijdens kortsluiting spring het uit door smeltzekering of ander zekeringen als dat uit spring (knop naar onder)dan is er iets misgelopen met je toestellen of te veel tegelijk aangedaan als je alles gecontroleert heb doet je het weer omhoog (omhoog aan)

Het beste antwoord

Kun je een wat duidelijkere foto maken? Het kan een hoofdschakelaar zijn, dus zoals het antwoord hierboven, dan zet je alles uit. Maar het kan ook een fornuisgroep zijn, heb je een electrisch fornuis, of electrisch koken? (inductie en halogeen valt hier ook onder)

Toegevoegd na 2 dagen:
Nou het blijkt dus de wasmachine groep te zijn, welke niet achter een aardlekschakelaar zit.

Nu is de vraag of je wel of geen hoofdschakelaar hebt, de hoofdschakelaar is verplicht in elke meterkast die gebouwd is na 2005. Aan jouw meterkast is duidelijk te zien dat hij van voor die tijd is. Voor 2005 was het verplicht om bij 7 of meer groepen een hoofdschakelaar te hebben.

Bij 6 of minder groepen moesten de lichtgroepen verdeeld worden over 2 aardlekschakelaars, (als er 1 uit valt heb je nog steeds licht in huis) en hier gelden de aardlekschakelaars tevens als hoofdschakelaars.

Tegenwoordig is bij elke nieuwe groepenkast verplicht de hele installatie in 1 handeling uit te kunnen schakelen, dus 1 hoofdschakelaar, en daarachter alle aardlekschakelaars met weer daarachter alle groepen.

Toegevoegd na 2 dagen:
Toevoeging, officieel mogen er max 4 groepen achter 1 aardlekschakelaar zitten
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als ik kook, gebruik ik electriciteit en gas. Heb een losse kookplaat. Die groene is al mijn hoofdschakelaar
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De groene is niet je hoofdschakelaar maar een aardlek-schakelaar, die beveiligd tegen lekstroom. Een hoofdschakelaar is een hand bediende schakelaar zonder automatische afslag
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat staat er op de meest linker automaat? cijfers/letters, er staat altijd wel wat op. Daarmee kunnen we je verder helpen
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Oke dat wist ik niet. Bedankt!
Op die zwarte staat:
S 252
L16a
nr 22
Dat staat op de linkerhelft en op de rechterhelft staan een 1en een 3 en een tekening met een streep met pijlen de nog wat strepen
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dan is het toch een kookgroep. Een hoofdschakelaar is altijd veel meer als 16A (16 ampere) Dit omdat elke losse groep al op 16 ampere is afgezekerd. Hoofdschakelaars van kleinere meterkasten zijn meestal geschikt tot 40 ampere. De meest linker automaat is eigenlijk een dubbele groep. Een enkele groep schakelt altijd 2 draden, de fase en de nul (soort + en - voor de leek) De kookgroep schakelt 2x een fase en een nul, dit omdat de kookplaat/oven meer vermogen nodig heeft dan 1 losse groep aan kan, een kookplaat/oven die hierop aangesloten is heeft dan ook altijd een andere stekker dan een oven die op een enkele groep kan. (5-polige stekker, 2x fase, 2x nul, 1x aarde) Hoop hiermee je vraag duidelijk te hebben beantwoord
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als ik het goed begrijp, is die zwarte schakelaar dus voor mijn kookplaat?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Na je laatste toevoeging aan je vraag blijkt het dus de wasmachine groep te zijn en niet je kookplaat. ik kon op google ook niet vinden of het een enkele of dubbele groep was (2xfase en 2xnul, of 1xfase en 1xnul) Maar is dus het laatste. geen kookgroep maar je wasmachine.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb het even uitgetest. Het is wel voor de wasmachine.
Maar dat betekend dus dat ik helemaal geen hoofdschakelaar heb?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Daar lijkt het dan inderdaad wel op. Beetje vreemd je kan dus niet in 1 handeling alles spanningsloos maken, dan zal altijd de wasmachine nog stroom hebben.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Maar aangezien die wasmachinegroep er een is van een nieuwer type als de rest, zal hij er later ingebouwd zijn, eerder was dus gewoon je aardlekschakelaar ook de hoofdschakelaar. Nu hebben ze de wasmachinegroep dus niet achter de aardlek zitten. Dis is overigens niet erg verstandig, zeker omdat de wasmachine met water werkt, bij een lekkage in de machine, over bijv de motor of iets anders wat onder spanning staat, kan de hele wasmachine onder spanning komen te staan zonder dat er ergens wat uit vliegt
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat is niet slim gedaan dan. Is het erg gevaarlijk en zou ik het beter kunnen laten veranderen of kan het niet veel kwaad?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Tja dat is moeilijk te zeggen, het zal niet snel fout gaan natuurlijk, maar de kans dat als er wat in de wasmachine gaat lekken is er altijd in princiepe. Vraag een keer iemand die het in zijn vrije uurtjes wil veranderen eventueel, zoveel werk is het niet namelijk. Maar vanwaar zoek je dit alles uit, ben je met de meterkast bezig op het moment, of? Groet
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er is ALTIJD een aparte hoofdschakelaar. Die zit meestal niet in het rijtje met de zekeringautomaten en de aardlekschakelaars, maar een stuk eronder (meestal) of erboven. Het kan een tuimelschakelaar of een draaischakelaar (in oudere installaties) zijn.
De hoofdschakelaar is er om de hele installatie stroomloos te maken zodat er behalve aan lampen en stopcontacten bijv. ook aan de meterkast zelf gewerkt kan worden om bijv. een aardlekschakelaar te vervangen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@ Haabee, Dit moet je iets anders verwoorden, Er is niet altijd, maar er zou altijd een hoofdschakelaar moeten zijn!.. In dit geval geeft de vraagsteller aan dat er verder niks anders is dan de automaten die je ziet, dus komt het er op neer dat er geen hoofdschakelaar is. En zelfs een hoofdschakelaar kan stuk dus hoe wil je die dan vervangen? Er zijn altijd nog de hoofdzekeringen van de leverancier, onderin je meterkast. Sorry ben zelf electricien dus ik weet waar ik over praat, het lijkt er gewoon op dat er iemand met niet al te veel kennis deze kast heeft opgebouwd. Of de vraagsteller heeft niet alle info gegeven
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik wilde eigenlijk eerst alleen maar weten waar die zwarte schakelaar voor was. Maar ik woon in een huurhuis, dus mag er niet zelf aan knutselen. Wat ik sowieso niet eens zou kunnen eigenlijk.
Ik heb nog even gekeken, maar er zitten verder naar onder geen andere schakelaars meer. Alleen voor het gas en water.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nou dat weet je nu :) haha..
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het was vroeger 70/80 helemaal niet ongewoon dat er geen hoofschakelaar in een groepenkast zat van een woonhuis. Toen de aardlekschakelaar in zwang kwam, schakelde die vaak uit als de wasmachine werd aangezet (vanwege alle lekstroompjes).
Tegenwoordig is de constructie van de wasmachine wel wat verbeterd op dat vlak dus kan hij wel achter de aardlek.
Een remedie was toen een aardlek van 500mA ipv 30mA. In mijn huurhuis van 1985 zit ook geen hoofdschakelaar en de natte groepen zitten ook niet achter de aardlek.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De wasmachine en de kookplaat zitten niet achter de aardlek, de rest wel.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hoezo denk je dat de kookplaat niet achter de aardlek zit? Denk je dat hij bij de wasmachine op de groep zit ofzo? Volgens de vraagsteller gaat alles uit wanneer je de aardlek uit zet, behalve de wasmachine, dus de kookplaat zit ook achter de aardlek. En de rest van je reactie heb je gelijk in, dat heb ik ook gezegd in mijn 1e antwoord (toevoeging van 2 dagen geleden) Vroeger had je geen hoofdschakelaars, die waren simpelweg niet verplicht. En bij minder dan 7 groepen al helemaal niet (bijna elk woonhuis had vroeger minder groepen, vaak zelfs maar 3 of 4) Wij woonden eerder buitenaf in een ouder huis, daar hadden we een redelijk groot huis met ook maar 4 groepjes, deze zaten wel achter een aardlek, maar ook een 500mA variant, zelfs nog zo'n oude met draai knopje

Andere antwoorden (2)

Daar zet je het gehele zaakje mee uit, dus alle groepen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat kan ik met die groene al. Die 3rechter groene zijn mijn groepen en die ene groene is de aardlek, daar gaat alles mee uit en die gaat ook uit als ik kortsluiting heb
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bij kortsluiting hoort de desbetreffende groep uit te gaan en niet je aardlekschakelaar. Bij een lekstroom zal de aardlekschakelaar uit gaan, anders niet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Volgens mij heeft Freekfluweel gewoon gelijk. Dat is de hoofdschakelaar (en dat is iets anders dan de aardlekschakelaar).
wasmachine aansluiting loopt NIET over aardlekschakelaar.
de dubbele 2 automaten links op de foto zijn óf voor je wasmachine, óf voor een kookgroep. haal de dubbele schakelaar naar beneden en kijk of de wasmachine het 'nog doet'? succes.