waarom zijn blikken als jerrycans vierkant en verfblikken rond?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Techniek
1.8K
Amadea
10 jaar geleden
Vermoedelijk heeft het te maken met de mogelijkheid om de vloeistof(fen) die in het blik zit(ten) voor gebruik door elkaar te kunnen mengen. Bij verf is dat nodig, en is rond handiger. Bij benzine is dat niet nodig, dus kan dat blik hoekig zijn.

Antwoorden (5)

jerrycans zijn vaak geen blikken.. en verfblikken zijn rond omdat als het vierkant was bleef er velf in de hoekjes zitten en in rond blik niet!! lol
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Vierkant heeft 2 voordelen ten opzichte van rond als het om jerrycans gaat. Een ronde vorm is sterker en kan dus minder uitzetten, met vluchtige stoffen als benzine kan dit gevaarlijk zijn. De gassen kunnen dan opbouwen tot het punt dat het blik ontploft, dit kan uiteraard ook bij vierkante blikken, maar die zullen eerder scheuren en hebben dus ook wat meer ruimte om uit te zetten.

Daarnaast is een vierkante vorm makkelijker te dragen. Denk maar aan een grote emmer, die wil tijdens het dragen nog wel eens tegen je been aan slingeren, een vierkant blik steekt minder uit en heeft dit probleem dus niet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Jerrycans stammen uit de 2e wereld oorlog, en hebben deze vorm omdat ze dan makkelijker te dragen zijn i.t.t. ronde tonnen van dezelfde afmeting. hebben ook drie handvatten zodat als je het buitenste handvat pakt de jerrycan naar ook buiten zwenkt zodat deze niet tegen je knie aan komt. En rechthoekige blikken stapelen wat makkelijker en zijn ruimte efficiënter, en hebben ruimte voor expansie van de vluchtige stoffen die erin vervoerd werden....

Toegevoegd na 8 minuten:
Verfblikken zijn altijd rond geweest, mensen houden niet van verandering, zo'n 80% van de mensen heeft aangegeven dit liever zo te laten.... kennelijk vinden verf fabrikanten dat prima.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Optie:
In jerrycans worden meestal vloeistoffen bewaard / vervoerd die dun zijn, dus snel uitvloeien. En zoals in een eerder antwoord ook gezegd is het een makkelijk vervoerbare vorm.

Aangezien verf een stuk dikker is dan bijv benzine en dus niet zo goed uitvloeit, is een vierkante vorm niet praktisch omdat er dan meer in de hoeken blijft zitten.
Door de ronde vorm van een verfblik kan het volledig gebruikt worden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verfblikken van 1 l hebben optimale afmetingen: de hoogte is precies zo, dat het minimum aan blik gebruikt wordt om 1 liter te omsluiten (dat is een wiskundesom). Verfblikken worden meestal na gebruik gerecycled, en de meerderheid is 1 liter. Jerrycans worden vaker gebruikt. Dan spelen andere aspecten (stapelen, dragen) een belangrijker rol.